dag 2 in Bonnievale - Reisverslag uit Bonnievale, Zuid-Afrika van Ellen Tiemersma - WaarBenJij.nu dag 2 in Bonnievale - Reisverslag uit Bonnievale, Zuid-Afrika van Ellen Tiemersma - WaarBenJij.nu

dag 2 in Bonnievale

Door: ellentiemersma

Blijf op de hoogte en volg Ellen

19 Augustus 2011 | Zuid-Afrika, Bonnievale

Vandaag een tour door Bonnievale gehad! Eerst de winkels langsgegaan voor brood, maar hier zijn ze helaas ook groot fan van soja. Dus gaan we zelf brood bakken!:) Na een kop koffie in de coffeeshop (ik heb uitgelegd dat dat in Nederland heel wat anders is ;)) zijn we doorgereden naar Happy Valley, het gebied van ‘the black people’. Hier staan een hoop gekleurde kleine huisjes die de mensen van de gemeente hebben gekregen, en er is ook een grote school. Ziet er allemaal leuk uit tussen de bergen in! Maar toen ik dacht dat deze mensen arm waren, had ik het mis.. Want hier na gingen we naar het squatter camp (plakkerskamp) en dit was echt ongelooflijk. Ik weet niet of de foto’s een goed beeld geven, eigenlijk moet je er rondlopen. Ik heb nog nooit zulke armoedige huisjes gezien! Mijn kamer is er een paleis bij;) De mensen die hier wonen hebben vaak wel werk, maar geven al hun geld uit aan drank in plaats van een ‘normaal’ huis, eten en spullen voor de kinderen. De kinderen zijn wel heel vrolijk en ze kennen Heidi (die mij rondleidde) allemaal, dus ze kwamen steeds op ons af gerend. De kinderen van het squatter camp kunnen naar de dagopvang van het project Bonnie People komen, waar ik de komende weken ga helpen. Het voelde een beetje raar om overal foto’s van te maken, net alsof ze een toeristische attractie zijn, maar de kinderen willen juist graag op de foto! Dan moet ik de foto wel aan ze laten zien of ze er goed opstaan, haha;)
Daarna zijn we naar het schooltje van Bonnie People gegaan, en de kinderen zijn echt zo leuk! Je komt alleen niet meer van ze af als je met ze gaat knuffelen en spelen. Ik heb met ze gevoetbald en ‘papagaaitje-leef-je-nog’ gedaan, maar volgende week begin ik pas echt op het project. Op de terugweg reden we nog langs een crocodile farm, maar ben toch maar veilig achter het hek gebleven;)
Ik zit nu lekker in de woonkamer van het uitzicht over de wine farm met ondergaande zon te genieten, erg mooi! Lijkt een beetje op Frankrijk, alleen spreken ze hier dan Afrikaans (waar ik overigens nog niet veel van versta, ‘t is een heel gek taaltje en ze leggen overal de klemtóóón anders). Het is hier wel koud en er is niet echt een verwarming. Overdag in de zon is het lekker, maar ’s avonds en ’s morgens heb je een dik vest en dubbele sokken nodig! En warme kleren heb ik niet veel bij me, dus ik heb er maar eentje voor 60 Rand (6 euro :p) gekocht.
Dit weekend horen jullie wel weer van me denk ik, ik geloof dat we morgen naar een of ander sporttoernooi van de zoon van Heidi gaan!

Groeten uit de rimboe! Xxx Ellen

  • 19 Augustus 2011 - 16:59

    John En Ans :

    Hoi Ellen,
    Wat leuk dat je al zo uitgebreid vertelt en foto's showt over je eerste dag in Zuid Afrika! Wij genieten hier mee van jouw 'avontuur'. Geniet er zelf ook van en heel veel succes volgende week als je echt 'aan de bak' mag. Groetjes uit Kerkdriel! John en Ans

  • 19 Augustus 2011 - 17:07

    Harry:

    Ellen, waat een verrassing: al weer nieuws van jou. Elke voetstap in je verslag heb ik ook gezet en ook de kou gevoeld 's avonds en 's nachts, maar nu geniet ik van je verslag en beleef het samen met jou.
    Fijn dat je al zo veel ondernomen en gezien hebt; het wordt vast nog een heel goede tijd voor je. En succes met het brood bakken, Heidi zal het leuk vinden.

  • 19 Augustus 2011 - 17:24

    Steffi:

    Hey Ellen,

    Wat klinkt het allemaal al gaaf! Je hebt al veel gezien in 2 dagen. Ik ben benieuwd hoe je het werk gaat vinden, maar zo te horen lopen er alleen maar lieve mensen rond:) veel plezier met het bakker van je eigen brood en natuurlijk met de rest van je reis en het werken!
    Groetjes sander en steffi

  • 19 Augustus 2011 - 17:31

    Netty En Gijs:

    He lieve Ellen
    Wat leuk joh, je verhalen en foto's. Ik herken de golfplaten huisjes, ben je ook binnen geweest ik vond het wonderbaarlijk netjes.Voor jou een Afrikaans stukje: Nou is jy groot en self al vrou, jy het al 'n entjie op die lewe se pad gestap. Ik gun jou met deze stap onwijs mooie momenten.
    Knuffel van ons en ook van Eleanora

  • 19 Augustus 2011 - 23:37

    Mark & Boyd:

    Hey liefie!

    Goed om te lezen dat je je draai daar al zo snel vindt! Zo leerzaam dit, echt heel stoer dat je het doet!!
    Heel veel plezier en succes met het ontdekken van alles daar en hopelijk tot snel op skype!! De Rome-gangers zijn weer thuis iig! :-)

    Xxxxx

  • 20 Augustus 2011 - 11:09

    Simone:

    Wat een super lieve foto's van die kindjes!! :D

  • 20 Augustus 2011 - 11:12

    Menno Vergunst:

    Hoi Ellen,
    Leuk hoor om je verhalen zo te lezen, het is net alsof je naast me staat te vertellen. Ik ben wel benieuwd naar Heidi, kun je van haar ook een foto op je fotoalbum zetten?
    Groetjes van,
    Menno

  • 20 Augustus 2011 - 21:38

    Joke Gerritsen:

    leuk om je reis te volgen groetjes joke

  • 22 Augustus 2011 - 08:13

    Maaike:

    He el!
    Wat een avontuur zeg, heel erg gaaf! Leuk om je verhalen te lezen zo dat we hier in NL een beetje op de hoogte blijven van wat jij daar allemaal uitspookt. Ik heb me bij je ouders al aangeboden om in plaats van jou mee te gaan op vakantie, maar helaas.. School begint weer voor mij! ;) Ga vooral genieten de komende tijd en ik blijf je volgen!! Liefs maaike

  • 23 Augustus 2011 - 19:18

    Elske:

    Hoi Ellen,

    Ik kan mij voorstellen dat zo'n wijk heftig is om te zien. In Namibië ben ik ook door zoiets dergelijks gelopen en dat voelt dan heel raar (vond ik).

    Als je trouwens een keer wil skypen ofzo moet je maar een gil geven!!

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Bonnievale

Zuid-Afrika

Recente Reisverslagen:

21 Oktober 2011

Dag Afrika

27 September 2011

Verven en op safari!

19 September 2011

vogelnestjes & 4-op-een-rij

14 September 2011

Lang weekend Somerset West & Cape Town

05 September 2011

dag 19 in Bonnievale
Ellen

Actief sinds 07 Aug. 2011
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 21957

Voorgaande reizen:

02 September 2014 - 21 Oktober 2014

Paramaribo

17 Augustus 2011 - 12 Oktober 2011

Zuid-Afrika

Landen bezocht: