dag 19 in Bonnievale - Reisverslag uit Bonnievale, Zuid-Afrika van Ellen Tiemersma - WaarBenJij.nu dag 19 in Bonnievale - Reisverslag uit Bonnievale, Zuid-Afrika van Ellen Tiemersma - WaarBenJij.nu

dag 19 in Bonnievale

Door: ellentiemersma

Blijf op de hoogte en volg Ellen

05 September 2011 | Zuid-Afrika, Bonnievale

En we zijn alweer een weekje verder sinds mijn laatste blog! Over 5 weken vlieg ik alweer naar huis, tijd gaat echt snel zeg! Afgelopen weken ben ik vooral op het project geweest. Het gaat steeds iets beter, maar het valt toch niet mee om die kinderen onder de duim te houden én tegelijk iets nuttigs met ze te doen. Er is een vrouw aangenomen op Bonnie People die Montessori heeft gedaan, ze heet Lee. Met haar heb ik de eerste dag overlegd hoe ik het aan zou kunnen pakken. Maar ik moet vooral doen ‘wat ik zelf leuk vind om te doen’, maar dat is toch best lastig als je de kinderen niet kent en het niveau niet weet! We hebben eerst 2 grote dozen met spullen voor de kinderen uitgepakt. Die hadden de leraren een tijdje geleden gekregen op een cursus, maar op een of andere manier gebruiken ze het helemaal niet! Zaten hele leuke dingen in, van puzzels tot poppen en van bouwblokken tot verf en klei. Ik had springtouwen meegenomen en heb de eerste dag wat buiten gespeeld met de kinderen. Op de tweede dag had ik besloten dat ik wel iets leerzaams met ze wilde doen. Ik had van Lee vellen papier gekregen waar 4 dieren op stonden (kat, hond, vis en vogel) die met kronkelende lijntjes verbonden werden naar hun slaapplek (vissenkom, hondenhok, etc). Het was de bedoeling dat de kinderen met een potlood deze lijntjes zouden volgen om uit te vinden waar de dieren sliepen. Dit heb ik geprobeerd, maar het was toch erg moeilijk voor de kinderen van 2-3 jaar oud. Ook als je het met ze samen deed, reageerden ze bijna niet op me, ook niet op simpele opdrachten als “waar is de kat?” Ik vond het wel moeilijk, ik had het niveau van de kinderen toch wel wat onderschat en wist niet zo goed hoe ik contact met de kinderen moest krijgen. De dag daarna heb ik geprobeerd wat met de oudere (4-5 jaar) kinderen te doen, en dat ging iets beter. Ik had posters uit de doos gehaald met kleuren en lichaamsdelen. Hoewel dit eigenlijk voor jongere kinderen bedoeld was, besloot ik het eerst met de ouderen te proberen. Dat was maar goed ook, want de helft bleek rood en geel nog niet eens uit elkaar te kunnen houden! Na een uur oefenen en alle kleuren doornemen ging het iets beter, maar sommige kinderen hebben nog wel wat meer individuele aandacht nodig. Het wordt toch wel lastig voor ze als ze naar de lagere school gaan op hun 6e en dan de kleuren nog niet uit elkaar kunnen houden.. Ik denk dat de meeste spelletjes die ik heb meegenomen, zoals kwartet en de IQ bouwspelletjes, al te moeilijk voor ze zijn. In de vakantie komen de oudere kinderen ook, dus dan kan ik dat misschien uitproberen. Maar ik vind het nu best lastig om te bedenken wat ik met de kinderen kan doen wat leuk, nuttig en op hun niveau is! Dus als jullie tips hebben, alles is welkom!;) Ik heb wel geleerd om mijn verwachtingen wat bij te stellen, want je komt er pas achter hoe slecht de kinderen kunnen leren als je er mee geconfronteerd wordt.. Ik denk dat het alcoholgebruik van de moeders tijdens de zwangerschap hier best wel veel invloed op zal hebben gehad, en daarnaast is er thuis niemand die dit soort onderwerpen als kleuren en lichaamsdelen met ze oefent. Ik denk dat het toch ook heel belangrijk is dat je thuis gestimuleerd wordt in dit soort dingen! De kaart met de lichaamsdelen met de kinderen doornemen was trouwens heel grappig, ze moesten later van mij ook hun eigen neus, oren en haren of die van een ander aanraken, en dat vonden ze erg leuk. Daar waren ze ook beter in dan de kleuren! Toen ik naar mijn voet wees, maakte een kindje de slimme opmerking dat dat mijn schoen was, niet mijn voet haha! Ik zal er ook wat foto’s op zetten van deze ochtend.

Verder ben ik vrijdag nog een dagje naar Swellendam gegaan. Nadat ik een paar keer verdwaald was (de weg die ik via Google Maps had opgezocht was afgesloten..) had ik het ziekenhuisje gevonden. Ik was die week weer naar de Rotary Club geweest, deze keer naar een diner ter gelegenheid van de 6e verjaardag van de club, en had daar een arts ontmoet die in Swellendam in een AIDS kliniek werkt. Op dat diner was trouwens ook een Nederlandse man die directeur van de Efteling en het Dolfinarium was geweest, en het was echt heel gek om daar Nederlands te kunnen praten, was even omschakelen zeg! Maar goed, ik had die vrijdagochtend met de arts afgesproken in het ziekenhuis en mocht eerst meelopen met de zaalronde met alle artsen en 2 studenten. Was heel interessant, je ziet een totaal andere patientenpopulatie dan in Nederland! Veel tuberculose, syfilis en diabetes met complicaties omdat de patiënten de medicijnen niet goed nemen en het hen niet lukt om zich aan een dieet te houden. Vrouwen van 50 zien er daar soms uit als 75.. Na de zaalronde mocht ik met de studenten mee naar een lecture over ‘steekwonden in de hals’. Mooie plaatjes gezien! Daarna ben ik naar de AIDS kliniek gegaan met de arts, die ergens anders in Swellendam lag. Daar komen alle HIV besmette patiënten voor controle en de medicijnen worden verstrekt. Ik vond het wel triest om al die jonge mannen en vrouwen te zien die HIV positief zijn, terwijl je weet dat het zich alleen maar verder verspreidt. Moeilijk om arts te zijn hier, het is eigenlijk dweilen met de kraan open (thanks Menno voor die uitdrukking!;)). Wel interessant om te zien hoe alles werkt daar. Ik mocht ook nog bloedprikken, maar dat vond ik toch wel een beetje eng! Na al die duizenden (?) patiënten die ik al geprikt heb, heb ik mezelf nog nooit geprikt, maar stel je voor.. Maar het ging natuurlijk gewoon goed ;)

Het weekend was erg leuk, ik heb een fotoshoot gedaan! Het nichtje van Jean-Mari studeert fotografie en had modellen nodig voor een opdracht, en dat mocht ik doen samen met Jean-Mari en 2 vriendinnen. We werden ook opgemaakt en ons haar werd voor elke shoot anders gedaan. Het was een hele leuke dag, was prachtig weer om foto’s te maken en volgens mij zijn ze ook wel goed gelukt! Ik zal er een paar foto’s op zetten.
Zondag hadden we een rustdagje, en hebben we ’s avonds pizza gehaald en een film gehuurd :)

En nu is het alweer maandag, ben heel erg verkouden dus maar even niet naar het project gegaan.. Met al die snotterende kinderen kon het natuurlijk ook niet anders of ik werd het ook ;) Ik ben benieuwd wat deze week me weer gaat brengen! Komend weekend gaan we in ieder geval op de toeristische tour in Kaapstad!

Liefs, Ellen

  • 05 September 2011 - 08:47

    Christel:

    Wat een ervaringen zeg... Ben er bijna stil van :) Ik zou met die kinderen de lat niet te hoog leggen, volgens mij zijn de eenvoudigste dingen het leukste voor ze. Hun eigen lichaamsdelen aanwijzen is erg goed en je kunt ze natuurlijk ook dingen van een bepaalde kleur laten aanwijzen of iets doen van gevormde blokken en die dan op vorm en op kleur laten sorteren. De vierkanten bij de vierkanten etc. en dat kan ook met de groene blokken bij de groene blokken... zoiets is misschien wel leuk... Ik denk dat je zelf ook nog wel allerlei leuke dingen verzint!
    Sterkte met je verkoudheid en hopelijk knap je snel weer op.
    Veel liefs, Christel en Freek en een lach van Kasper

  • 05 September 2011 - 09:01

    Ankie Mulder:

    Hey Ellen,

    Leuk om dit allemaal te lezen. Ik blijf je volgen.
    Nog heel veel plezier de komende weken.

    Groet,
    Ankie

  • 05 September 2011 - 11:43

    Simone:

    Kan me best voorstellen dat het moeilijk is als je die kinderen iets wilt leren, maar dit bijna niet kan! Wel super leuk om weer wat te lezen over je avonturen daar ^^ Echt super gave foto's van die fotoshoot trouwens! Spreek je vanavond lief vriendinnetje van me.
    Dikke kus!!

  • 05 September 2011 - 20:37

    Marian Wijnands:

    Ha die Ellen,

    Wat geweldig om je ervaringen te lezen. Lang niet altijd makkelijk, maar je doet het toch maar mooi. Als ik je foto's zie met die schattige bruine kindertjes vind ik je zo stoer en dapper. Denk een verrijking in je leven. Dag lekkere troel. Fijne weken
    nog hoor. Zoen!

  • 05 September 2011 - 20:59

    Conny:

    Ha Ellen,

    Wat 'n indrukwekkende verhaal weer! Ek volg jou belewenisse met baie pret en het intussen baie respek vir wat jy daar alles doen. Dit is moeilik inschatten wat jy zoal raakloop en ja, jy sal jou verwahtingen meer as eens moet staan. Maar goed, daar maak jy ook so 'n reis vir. Ongelooflik leerzaam, op wat vir 'n manier dan ook. Beterschap, baie pret in Kaapstad komende naweek en pas goed op jouself.

    Dag! Liewe groet,

    Conny


  • 05 September 2011 - 21:37

    Menno Vergunst:

    Ha fotomodel,
    Die andere dames vallen bij jou in het niet!
    Liefs van,
    Menno

  • 06 September 2011 - 20:36

    Maris:

    heej meid,
    Super ervaringen! Heb nog wel wat ideetjes zal wel ff mailtje sturen =)
    Foto's van de fotoshoot zijn mooiii had ik natuurlijk al gezegd maar bij deze nog een keer!!
    Veel plezier nog chicky! tijd gaat natuurlijk snel!
    en hopelijk ben je snel van je verkoudheid af!! xxx liefs

  • 06 September 2011 - 21:11

    Mony:

    Hallo Ellen, voor we morgen afreizen naar Zuid-Limburg (om je ouders en Bernard en Heleen te ontmoeten (feestje!!)), nog even je verslag gelezen. Wat een waanzinnige tijd heb jij daar. Geweldig! En al die indrukken die je op doet. Hoop dat je 's nachts kan slapen van alles wat je meemaakt. Blijf genieten! Dikke kus van ons allemaal en poot van Luna. Liefs mony xx.

  • 07 September 2011 - 17:51

    Tante Astrid:

    Hoi Ellen,
    Ik heb eens nagedacht hoe je toch op een leuke en makkelijke manier die schattige kindjes wat kunt leren.
    Op de peuterspeelzaal zitten ook kindjes van 2 tot 4, dus een beetje dezelfde leeftijden, de kleintjes vinden het leukst om met hun handjes te werken, bv. geef ze een groot stuk papier en laat ze lekker kliederen met hun handjes met verf, als dat er natuurlijk is, of laat ze met een kinderschaartje stukjes papier knippen en dat op plakken, ik denk dat ze dat wel kunnen en ook leuk vinden. Nou succes meid, en ben benieuwd of het een goede tip is!
    Liefs,
    Tante Astrid

  • 10 September 2011 - 14:02

    Eline:

    He meis echt super om al je ervaringen en belevingen te lezen. Kan me wel voorstellen dat je van bepaalde omstandigheden daar geschrokken bent en zeker als je weet hoe goed wij het hier hebben. Vind de foto's in je fotoboek erg leuk en die van de fotoshoot zijn super mooi geworden. Geniet nog van je tijd daar en we zien elkaar snel weer dikke kus Eline

  • 13 September 2011 - 11:33

    Gijs En Netty:

    Hoi Lieve Ellen
    Wij zijn net terug van een weekje Turkije. Zon, zee en wijn wat wil je nog meer. Ik las het stukje over de kinderen en moest gelijk denken aan het liedje hoofd, schouders, knie en teen. Zingen, dansen en muziek maken met lepels en deksels, volgens mij vinden ze dat geweldig. Even mijn complimenten over de foto shoot, Die zwart/witte ,jij bij het hek prachtig.
    Succes en het 11de gebod luidt gij zult genieten. Knuffel van ons.

  • 15 September 2011 - 06:00

    Purdey:

    Meissssssssssssssssss, wat een mooie fotootjes! :D En die foto waarop je naar je schoen wijst in combinatie met je verhaal is komisch. Een lesje voor mevr Tiemersma "een voet=geen schoen". Toch leerzaam zo'n project. ;) Haha nee, lekker bijdehand maar toch ook slim kind was dat. Lijkt me wel moeilijk hoor om leuke en leerzame activiteiten te verzinnen voor die kids. Maar als het iemand het kan, ben jij het wel! ;) Gooooooooooo Ellen! Succes nog daar!

    Liefs pur & tom

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Bonnievale

Zuid-Afrika

Recente Reisverslagen:

21 Oktober 2011

Dag Afrika

27 September 2011

Verven en op safari!

19 September 2011

vogelnestjes & 4-op-een-rij

14 September 2011

Lang weekend Somerset West & Cape Town

05 September 2011

dag 19 in Bonnievale
Ellen

Actief sinds 07 Aug. 2011
Verslag gelezen: 912
Totaal aantal bezoekers 21951

Voorgaande reizen:

02 September 2014 - 21 Oktober 2014

Paramaribo

17 Augustus 2011 - 12 Oktober 2011

Zuid-Afrika

Landen bezocht: