Kaapstad - Reisverslag uit Bonnievale, Zuid-Afrika van Ellen Tiemersma - WaarBenJij.nu Kaapstad - Reisverslag uit Bonnievale, Zuid-Afrika van Ellen Tiemersma - WaarBenJij.nu

Kaapstad

Door: ellentiemersma

Blijf op de hoogte en volg Ellen

28 Augustus 2011 | Zuid-Afrika, Bonnievale

Zoals jullie waarschijnlijk weten ben ik een paar dagen naar Kaapstad geweest! Ik werd ’s morgens opgehaald door David & Sue, twee gepensioneerde artsen die voor een lezing naar het Red Cross Children’s Hospital gingen. Daar werd ik voorgesteld aan een arts die mee meenam naar de Eerste Hulp en me aan wat artsen introduceerde. Het was toen al eind van de middag en veel minder druk dan men daar gewend was, ik had vast alle patiënten weggejaagd ;) Maar het was dus heel anders dan ik me had voorgesteld, eigenlijk gewoon hetzelfde als in Nederland! Geen heksenketel van rondrennende artsen en huilende uitgehongerde kindjes, maar gewoon een arts die in een apart kamertje de patientjes met diarree, benauwdheid en buikpijn met hun bezorgde moeders ontving. De bedoeling was dat ik daarna wat studenten op zou zoeken en met hun wat zou afspreken voor de volgende ochtend, maar die kon ik niet meer vinden! Toen heb ik maar een taxi genomen naar mijn logeeradres. Ik had geen idee waar ik terecht zou komen (dat had iemand anders voor me geregeld) dus dat was wel even spannend. Gelukkig was het een hele aardige Engelse man van 75 jaar die daar met z’n 35-jarige (!) partner woonde. Hij bracht me de volgende ochtend weer naar het kinderziekenhuis, maar omdat ik geen afspraken had kunnen maken met iemand, heb ik eerst een half uur rond gedwaald voor ik op de Short Stay Ward bij de studenten terechtkwam. Ik mocht met twee Zuid-Afrikaanse studenten een baby’tje met (waarschijnlijk) astma onderzoeken, en daarna kwam de arts om het gehele lichamelijke onderzoek met ons door te nemen! Was heel interessant en weer niet veel anders dan in Nederland, alleen miste ik nog wat kennis omdat ik het vak ‘Kind en Jongere’ nog niet heb gevolgd. Ik wist gelukkig wel wat andere dingen over het hart en de longen, dus hoop dat ik als Nederlandse student geen al te slechte indruk heb achtergelaten ;) Ik geloof het niet, want ze wilden graag dat ik terugkwam als ik klaar was met m’n basisopleiding Geneeskunde!:)
David kwam me weer ophalen om half 1, toen hebben we geluncht bij Kirstenbosch (botanische tuinen) en zijn daarna naar Grote Schuur gegaan, waar we een soort VIP tour door het presidentiële verblijf kregen. President Zuma gebruikt dat nu niet, maar Jan van Riebeeck heeft het in de 17e eeuw laten bouwen en daarna functioneerde het als een soort White House. Normaal mogen er geen rondleidingen gegeven worden vanwege de veiligheid, omdat alle belangrijke politieke mensen op hetzelfde grondgebied wonen, maar David had iets kunnen regelen. Het was heel mooi , vooral de tuin, maar op een gegeven moment had ik het wel een beetje gehad met alle details van elk kastje, klok, wandkleed en stoel haha :p De terugweg duurde best lang door de files (ja die hebben ze hier ook!), maar had wel een goed uitzicht op Khayelitsja, de grote krottenbuurt van Kaapstad. Dat is nog veel erger dan het squattercamp in Bonnievale, mega groot en alle krotten staan heel dicht op elkaar! Ik geloof niet dat ik daar veilig doorheen zou kunnen lopen. De kinderen waren daar gewoon langs de snelweg aan het voetballen, heel gek!
Over 2 weken ga ik weer een weekend naar Kaapstad, dus dan zal ik waarschijnlijk wat meer toeristische dingen gaan bekijken :)

Vrijdag ben ik een ochtendje op het project in Bonnievale geweest, maar het was slecht weer en de kinderen luisterden ook helemaal niet goed. Ze kunnen totaal niet met regels omgaan en zijn geen discipline gewend, dus het was moeilijk om een spelletje met ze te doen. Het frustreerde me best wel, en de lerares betrok me nergens bij. Ik hoop dat het de volgende keer beter gaat, want zo voelde ik me niet echt nuttig op Bonnie People..
’s Middags heb ik Jean-Mari (geadopteerde dochter van Heidi) met een paar vriendinnen naar Montagu gebracht, daar was een art festival waar ze moesten dansen. Ik had er niet zoveel van verwacht, maar het was heel erg leuk! Wat kunnen die jongeren goed dansen hier zeg!:D Ik heb allerlei dansstijlen gezien, van ballet tot hiphop tot stijldansen tot robot dansen (dat was ook onwijs gaaf, had ik nog nooit eerder gezien). In het donker terug rijden was wel wat minder, de wegen zijn totaal niet verlicht hier (welcome to Africa ;))

Het weekend heb ik lekker rustig aan gedaan! Het was mooi weer dus ik heb vooral in de tuin gezeten met een spannend boek, gekookt (m’n pasta viel gelukkig in de smaak, ik dacht dat ik voor een heel weeshuis had gekookt maar alles was in 1 avond op!), films gekeken met Dieter & Jean-Mari en geskypet. Ben goed bezig een Afrikaans kleurtje te creëren denk ik!;) Het wordt van de week heel mooi weer, 27 graden, dus zo kom ik die Afrikaanse winter wel door haha. Ik hoorde dat er in Nederland vooral onweer en regen is op t moment.. Heb ik gelukkig toch niet voor niets 11.000km gevlogen ;)

Liefs, Ellen

  • 28 Augustus 2011 - 16:47

    Fleur:

    Wel een beetje die kids onder de duim daar houden hoor ellen haha! Succes! En tot mails :)
    xxxxxx

  • 28 Augustus 2011 - 17:38

    Menno Vergunst:

    Hoi Ellen,
    Pas maar op dat us blackie niet jaloers wordt op sprokkels.
    Groet en kussen van hiero

  • 28 Augustus 2011 - 17:39

    Baukje:

    Hoi Ellen,
    We genieten van je verhalen en foto's
    en krijgen zo een aardig idee van wat je allemaal beleeft. Hopelijk geniet je
    ook, zeker ook van het mooie weer want hier is het net herfst. Verder gebeurt hier niet zo heel veel en toch zijn we druk met van alles en nog wat.
    We kijken uit naar je volgende bericht.
    Veel liefs van ons uit een regenachtig en fris nederland. Kus Baukje en Gert

  • 28 Augustus 2011 - 18:12

    Conny:

    Wat 'n storie weer Elen! Dankie vir die deel!
    Heb veel jojnge kollegas dokters gepraat wat oor die algemeen tog teen iets van 'n desillusie aanliep tydens hul uitsendings. Hoe dan ook, jy het tog te maak met enorme kultuurverskille. Veral jou optimisme en die moed verloor nie meid. Lekker so 'n dagje niks in die son. Boekie daarby, wie maak jy wat! Geweldige foto's ook trouens! Jy pasta val in die smaak gesê jy. Het jy die wêreldbekende macaroni van René gemaak? Hoe hou jy die Afrikaanse kombuis? Neem straks die lekkerste resepte vir me mee hè.
    Sover weer even Ellen. Sukses, geniet en pas goed op jouself. Veel liefs,
    Conny

  • 28 Augustus 2011 - 20:28

    Erwin :

    Hey Ellen,
    Geweldig om je verhalen te lezen met natuurlijk bijbehorende foto's! :)
    Ben best jaloers op je met dat mooie weer! Hier is het de afgelopen dagen goed geweest maar sinds gisteren is het aanmerkelijk regenachtiger en kouder.
    Zal je as soon as possible een uitgebreidere email sturen!
    xx Erwin

  • 28 Augustus 2011 - 21:14

    Loes En Ton:

    Hoi Ellen,

    Mooie foto's!
    Erg leuk om je verhaal te lezen en ook
    om je even te horen.
    We wensen je een fijne week en hopenlijk gaat het beter op Bonnie People.
    Heel veel liefs, Loes en Ton en een poot van Kylie

  • 29 Augustus 2011 - 03:38

    Michelle Carmen:

    Hey El!
    Wat leuk om je verhalen te lezen!!
    Jij maakt ook veel mee daar zeg! Moet ook wel even wennen geweest zijn voor je denk ik. Apart dat sommige dingen zo anders zijn dan thuis he! En lastig als de kinderen niet gewend zijn aan regels en discipline, kan me voorstellen het dan lastig is om wat met ze te ondernemen! Maar dat zal wel wennen en je vindt er je weg wel in denk ik! Ik ben wel jaloers op het weer bij jou hoor, hier is het wel heel erg warm, maar constant bewolkt en heel vochtig, een soort broeikas dus hihi! Nou meissie geniet er van en take care! xxx

  • 29 Augustus 2011 - 08:54

    Jvdleden@kabelfoon.n:

    Hallo Ellen. Leuk dat Jan en ik even mogen "meeliften" op je reis door Z.A. Wat zul je ontzettend veel indrukken opdoen, zowel leuke als minder leuke. We hopen dat je op de school, waar je werkzaam bent, goed werk kunt verrichten en tevens je kennis die je tijdens de studie hebt opgedaan in praktijk kunt brengen. We zien uit naar je volgende verslag. Liefs Jan en Annette

  • 29 Augustus 2011 - 09:25

    Netty En Gijs:

    He lieve Ellebel
    Wat kan je toch heerlijk schrijven, ik zie het zo voor me hoe je daar bezig bent.
    Met die student vorm je wel een duo penotti setje! Geniet van die Afrikaanse zon.
    Knuffel van ons.

  • 29 Augustus 2011 - 11:00

    Tante Astrid:

    Ha die Ellen,
    Je bent er nog maar net, en je hebt al zoveel meegemaakt, prachtige foto's trouwens, ben benieuwd naar je volgende reisverslag.
    Geniet maar lekker van het Afrikaanse zonnetje als je daar natuurlijk de tijd voor hebt!
    Liefs,
    Tante Astrid

  • 29 Augustus 2011 - 11:50

    Mark:

    Hey Ellen!

    Tof om je verslagen te lezen! Het weer hier is inderdaad niet om over naar Zuid-Afrika te schrijven... Boyd is nu lekker een paar daagjes op introductiekamp.. Je kan je wel voorstellen hoeveel zin ie daarin had ;)

    tot je volgende update!

    xx

  • 31 Augustus 2011 - 09:17

    Martin:

    Ha El,

    Ook ik ben weet on-line en ga me zeker ff bij lezen :) als ik echt nog iets kwijt wil, stuur ik je nog wel een mail.....alles wat ik hier schrijf leest de hele wereld :)

    Gaaf meid al die indrukken en zo'n slechte indruk zal je vast niet gegeven hebben :) heb je daar met dansen niet de show kunnen stelen ?

    Ik ga gauw door met je volgende stukjes. Ik loop mega achter....

    Dikke zoen
    Mart

  • 31 Augustus 2011 - 18:43

    Mark & Boyd:

    Hey!

    Nog steeds super om te lezen dat je het zo naar je zin hebt!! We skypen snel! :)

    Dikke kus en take care lieffie!

  • 04 September 2011 - 12:12

    Martin:

    Ha el,

    Je zal er maar mee behept zijn.....zo'n akelige ligstoel met een dik kussen in de zon van Z Afrika :)

    Xxx mart

  • 07 Oktober 2011 - 08:46

    ********************:

    ***************************************************

  • 07 Oktober 2011 - 08:46

    ********************:

    ******************************************************************************************************************

  • 07 Oktober 2011 - 08:50

    ********************:

    ******************************************************************************************************************

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Bonnievale

Zuid-Afrika

Recente Reisverslagen:

21 Oktober 2011

Dag Afrika

27 September 2011

Verven en op safari!

19 September 2011

vogelnestjes & 4-op-een-rij

14 September 2011

Lang weekend Somerset West & Cape Town

05 September 2011

dag 19 in Bonnievale
Ellen

Actief sinds 07 Aug. 2011
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 21917

Voorgaande reizen:

02 September 2014 - 21 Oktober 2014

Paramaribo

17 Augustus 2011 - 12 Oktober 2011

Zuid-Afrika

Landen bezocht: