Stadsmeisje in de Surinaamse rimboe - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ellen Tiemersma - WaarBenJij.nu Stadsmeisje in de Surinaamse rimboe - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ellen Tiemersma - WaarBenJij.nu

Stadsmeisje in de Surinaamse rimboe

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

08 September 2014 | Suriname, Paramaribo

M’n eerste week in Paramaribo is alweer bijna voorbij en ik begin te wennen aan het Surinaamse leven. Bij aankomst op het vliegveld werd ik opgewacht door de vaste taxi chauffeur Petje die mij veilig door het drukke chaotische verkeer naar ons studentenhuis op de Tourtonnelaan loodste. Daar had ik alweer mijn eerste blunder te pakken door me na 5 minuten opnieuw voor te stellen aan de Surinamer waar ik net dik een uur mee in de taxi had gezeten! Ik leerde ook meteen de huisbaas Reefani kennen, een ontzettende hartelijke en aardige man. Hij was zo blij was met de komkommers die ik had meegenomen uit Nederland (blijkbaar zijn die een stuk lekkerder dan de komkommers hier), dat hij het uitgilde van blijdschap en de rest van het huis dacht dat ík gilde omdat ik een kakkerlak of spin in mijn kamer had gezien ofzo. Maar nee, het was dus Reefani.

In het huis wonen we met acht geneeskundestudenten, allen uit Leiden, en de anderen lopen co-schappen in verschillende ziekenhuizen in Paramaribo op de kinderafdeling, de gynaecologie of de KNO. De een maakt dagen van 8 tot 12u en af en toe een dag vrij (of een week, kan ook als de arts vakantie heeft), de ander heeft de eerste twee weekenden weekenddienst en loopt daardoor de eerste 19 dagen fulltime co-schappen! Het huis is voor Nederlandse begrippen niet heel luxe en we hebben regelmatig wat huisdieren die uit de prullenbak springen als je deze open doet.. Heel fijn dus als je niet zo gek bent op beestjes en insecten 0_o Ik hoef gelukkig niet mijn nachtelijke karaktekunsten te vertonen voor de vele muggen die hier rondzwerven, want ik heb wel een mooie grote klamboe om mijn bed. De keuken wordt ook gekoloniseerd door een hele hoop mieren (die zelfs mijn chupa chups door een dichte zak heen roken), maar meestal gaan we toch uit eten. Suriname is niet heel goedkoop om boodschappen te doen en uit eten is een stuk relaxter dan in die warme keuken gaan staan koken. De eerste avond dat ik er was werd er wel gekookt omdat Kokkie (de Surinamer die vaak met ons meegaat op trip om voor ons te koken) jarig was. En wat stond er op het menu.. Gehaktballen met jus en spinazie! Ellen blij dus.

Alles gaat hier lekker op z’n gemakje (dat moet ook wel met die warmte) en zoals Reefani zegt: ‘Rennen is niet sexy.’ Fietsen eigenlijk ook niet, maar ik ben nou eenmaal een Nederlander, dus ik heb het er toch maar op gewaagd. Fietspaden kennen ze hier niet, ze rijden links en voorrang wordt hier gegeven en genomen door middel van toeteren, dus fietsen is hier best een gevaarlijke onderneming. Vooral omdat het altijd de vraag is naar wie er wordt getoeterd (maar dat schijnen ze allemaal wel te snappen behalve ik...). De eerste week hebben we verder vooral aan het zwembad gelegen, waar het water zo warm is dat zelfs mijn moeder er in 1x in zou kunnen springen (en dat zegt wat, toch mam?;)). Verder zijn we met de partybus meegeweest die ons al dansend en springend (en zuipend) rond reed in Paramaribo en ons afzette bij de Havana, een van de vele clubs. Daar kwamen we helaas niet binnen, omdat ze in Suriname toch regels blijken te hebben. We mochten namelijk niet op slippers naar binnen. Vrijdagavond zijn we met het hele huis naar de Touché geweest, om toen vervolgens na maximaal drie uurtjes slaap het weekend een jungle tripje te maken naar Boven Suriname. Na drie uur in een klein vol busje en anderhalf uur over de Suriname rivier gevaren te hebben, kwamen we aan in een soort afgelegen klein ‘resort’ van meneer Mandje (zie geen luxe hotelkamers met bediendes met een azuurblauwe zee voor je, het blijft wel Suriname). Daar hebben we gezwommen, kampvuur gebouwd, een klein inheems dorpje bezocht, door de jungle gewandeld en aan de lianen geslingerd als een ware Tarzan (of Jane) en vooral lekker gechilld. Oja, en ook nog een grote vogelspin gezien, wat misschien wel een tikkeltje eng was. Het enige minder leuke van de trip was het eten... Ik had niet het idee dat meneer Mandje en de rest van zijn vijf vrouwen en twintig kinderen (ofzo) iets snapten van een allergie. En ik durfde niet meer zo goed iets te proberen nadat ik de soja olie had zien staan in de keuken, aangezien het dichtstbijziende ziekenhuis ongeveer 3u reizen was. Daarnaast had ik ook mijn eerste ervaring met starende dode gebakken vissenkoppen die mijn medereizigers naast me op zaten te peuzelen alsof het een heerlijke zoete berenklauw was en (zoals echte geneeskundestudenten betaamd) de hersenen er uit zaten te snijden. Met als gevolg dat ik zo misselijk was dat ik toch geen honger meer had ;) Geef maar toch maar gewoon lekker die gehaktballen met jus!

Vandaag ben ik bij de huisarts thuis langs geweest, die mij vrijdag liet weten dat mijn stage een paar dagen later begint omdat hij komende dagen niet is ingeroosterd. Echt op z’n Surinaams dus! En hij drukte me vandaag vooral op het hart dat ik plezier moest hebben, dat ik dan toch het meeste zou leren, en dan hij zelf ook een hele stomme co is geweest, dus domme vragen bestaan niet. Dus dat komt ook vast goed!

Liefs, Ellen

  • 08 September 2014 - 22:17

    Bas:

    Toch maar aan het bloggen schat? ;) leuk wat te lezen hoor. Hoop dat je went aan al die beestjes enzo. Kan ik hier mssn ook een keer een nacht doorslapen als er een mug is ;)

    Xx

  • 08 September 2014 - 22:20

    Marissa:

    Leuk verhaaltje! Succes met je co schrappen, goed op jezelf letten maar vooral lekker gaan genieten meid! Xx

  • 08 September 2014 - 22:44

    Simone:

    Haha omg, ik zie die vissen met hersenen al voor me xD maar klinkt goed allemaal hoor!! Have fun liefie <3

  • 08 September 2014 - 23:30

    Ina:

    Mooi verhaal, Ellen ! ik wens je een superleuke, leerzame tijd toe !, liefs Ina xx

  • 08 September 2014 - 23:57

    Irene En Ton Winterink:

    Leuk geschreven, ja, een hele andere wereld. Maar geniet er maar van en relex, Daar zijn ze heel goed in. Ik hou ook meer van grote beesten, die kleine vind ik erg eng. Zoals je misschien kan zien is ons email adres m.i.v. 15 september veranderd. ik vind het erg leuk om je verslag te lezen, dus de volgende graag naar winterink@ziggo.nl. Fijne tijd. pas goed op jezelf en make fun. Liefs Irene en Ton

  • 09 September 2014 - 00:16

    Menno:

    Elluuuuuuuuuuuuuuuun, leuk om je stukje te lezen!!!! Have Fun! O ja en leer wat van onze vrienden daar! Liefst Menno

  • 09 September 2014 - 09:30

    Pa:

    ha stadsmeisje effe wenne allemaal maar ook wel fantastisch om het mee te maken. En ... dit is pas het begin, je mag nog een paar weken. Heel leerzaam en dan bedoel ik niet alleen de stage en die huisarts lijkt me niet verkeerd. Kan nog leuk worden. Fijne dag en kus van mij.

  • 09 September 2014 - 12:08

    Letty:

    Enorm leuk om je ervaringen te lezen. Ik hoop dat je snel je draai zult vinden en gezien je enthousiasme is dat al aardig aan het lukken, denk ik.
    Geniet van alles wat je daar meemaakt! Liefs, Letty

  • 09 September 2014 - 13:32

    Mama:

    Hoi liefje,
    Leuk om weer een beetje met je "mee te reizen".
    Ik vraag me alleen af waarom meneer Mandje op die junglefoto zo'n groot mes bij zich heeft ??!!
    Liefs, mama.

  • 09 September 2014 - 18:45

    Loes:

    Hallo Ellen,

    Wat veel gedaan en gezien de eerste week! Dat gefriemel van beestjes zou niks voor mij zijn.
    en zo'n vissekop helemaal niet. Hoop voor je, dat je nog lekkere dingen te eten krijgt.
    Maar je amuseert je wel gelukkig. Keep it cool (haha) en veel liefs, Loes

  • 10 September 2014 - 00:46

    Netty:

    Hoi Ellen, wat leuk jou eerste reisverslag te lezen. Succes en genieten maar!!

  • 10 September 2014 - 09:42

    Jeannet:

    hee,ellen.
    leuk verslag ,kga je zeker volgen!
    suc6

  • 10 September 2014 - 11:43

    Astrid:

    Hoi Ellen
    En ik me maar steeds afvragen of je er nu al zat, nou dat blijkt dus het geval, wat heb je al veel meegemaakt, als die vervelende beestjes er nou niet waren, maar ja die moet je maar op de koop nemen, went misschien wel een keertje(of niet) prachtig reisverslag!
    Geniet de komende weken, en ik geniet met je mee.
    Pas goed op jezelf, maar daar twijfel ik niet aan.
    Heel veel succes !
    Liefs,
    Astrid en Bert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Actief sinds 07 Aug. 2011
Verslag gelezen: 577
Totaal aantal bezoekers 21925

Voorgaande reizen:

02 September 2014 - 21 Oktober 2014

Paramaribo

17 Augustus 2011 - 12 Oktober 2011

Zuid-Afrika

Landen bezocht: