Dag Afrika - Reisverslag uit Gouda, Nederland van Ellen Tiemersma - WaarBenJij.nu Dag Afrika - Reisverslag uit Gouda, Nederland van Ellen Tiemersma - WaarBenJij.nu

Dag Afrika

Door: ellentiemersma

Blijf op de hoogte en volg Ellen

21 Oktober 2011 | Nederland, Gouda

Ik ben weer thuis!! Ik ben er nog niet helemaal uit of ik dat nou leuk vind of niet.. Het is wel heel fijn om iedereen weer te zien en bij te praten, maar thuiskomen in de regen en dan eerst bijna 4u in de file staan om thuis te komen uit Dusseldorf, dat heb ik nou net niet gemist! En mijn laatste weken in Zuid-Afrika waren ook helemaal geweldig, maar daar zal ik jullie nu wat meer over vertellen :) Sorry dat deze blog een tijdje heeft geduurd, maar ik ben natuurlijk thuis weer helemaal in mijn ritme drukdrukdruk!;)
Toen ik m’n vorige blog schreef, had ik nog 4 dagen op het project te gaan. Dat voelt alweer zo lang geleden, als in een hele andere wereld! Is het natuurlijk ook ;) Maar zover ik me kan herinneren hebben we in die week het schilderen afgerond, dat was ik toen ook wel helemaal zat na meer dan een week. Maar wat is het mooi geworden!! Het is fijn om ook iets achter te kunnen laten, iets wat er nog zal zijn als je weer in Nederland bent. De klaslokalen zien er nu zo vrolijk en lichter uit, veel beter dan die donkere afgebladderde verf! Het tweede lokaal heeft thema safari, met zebra’s, leeuwen en olifanten etc. Er blijkt toch ook een ware Rembrandt in mij te schuilen, haha! ;) Verder was het ook vakantie en waren er rond de 50 kinderen op het project. Wat een drukte!! Het was wel leuk om ook eens met de oudere kinderen te werken, daar kan je toch veel meer mee dan de 3-5 jarigen. Ik heb ze wat volleybaltechnieken geleerd, we hebben gefrisbeed, vissen (of iets wat er op leek haha) gekleid en geschilderd met brooddeeg, en vooral verder veel buiten gespeeld met het mooie weer . Tina en ik hadden nog ons laatste geld wat we uit Nederland hadden meegekregen uitgegeven aan spullen en speelgoed voor de kleinere kinderen, en dat hebben we ook nog uitgeprobeerd met ze. De kids waren vooral heel gefascineerd door de bellenblaas!
In die week er na moesten we afscheid nemen van alle kinderen, we zouden namelijk de laatste week nog een paar dagen naar Gansbaai (in de buurt van Hermanus) gaan om daar wat toeristische dingen te doen. Het was een hele rare laatste dag, veel van de kinderen waar we die 2 maanden mee gewerkt hadden waren er niet, terwijl er wel heel veel oudere kinderen waren die vakantie hadden en daarom naar het project kwamen. We hadden chocolademuffins gebakken omdat Tina dat weekend jarig was geweest en hotdogs als traktatie omdat we bijna weggingen. Ik denk niet dat de kinderen echt door hadden dat weggingen, maar we wilden toch iets speciaals doen.

De volgende dag heb ik mijn spullen ingepakt en helaas afscheid genomen van Bonnievale, wat toch echt na 2 maanden wel als m’n tweede thuis voelde! Toen zijn we naar Gansbaai gereden, waar vrienden van Heidi een huisje hebben. Onderweg zagen we nog grote baboons (apen) vlak langs de weg! Dat huis in Gansbaai lag onwijs mooi, aan de kust, en vanuit het huis kon je al walvissen zien!! Dat was een van de redenen waarvoor we naar Gansbaai gegaan waren, dus dit was wel heel gaaf. Een andere toeristische trekpleister van Gansbaai zijn de witte haaien! Elke dag varen hier boten uit voor sharkcagediving, hierbij trekken de boten de haaien aan met aas en bloed, en kan je vervolgens in een kooi in het water de langszwemmende haaien bekijken die met hun bek wijd open op het aas af zwemmen. Heidi had dit voor ons geregeld voor een leuk prijsje, en deze kans kon ik natuurlijk niet voorbij laten gaan!:) Vantevoren vond ik het best wel eng, maar eenmaal in het water was het zo onwijs indrukwekkend en gaaf, dat ik dat helemaal vergat! Het was echt fantastisch! De haaien waren ook helemaal niet agressief, en exemplaren van 3-4m zwommen echt vlak langs de kooi. Met de onderwatercamera hebben we nog een paar mooie foto’s gemaakt!:) We hadden heel erg veel geluk, want er was weinig stroming en dan zijn de haaien moeilijk aan te trekken. Terwijl wij 6-7 haaien rond onze boot hadden zwemmen, hebben andere boten 3u rond gevaren zonder er ook maar eentje te zien!
Eind van die week ging Tina al naar huis, en moesten we naar Kaapstad om haar weg te brengen. Op weg naar Kaapstad nog wel even langs Hermanus gegaan, ook vooral bekend van de walvissen. Wij zouden die dagen er na nog in het appartementje van Heidi in Kaapstad blijven tot ik naar huis ging. Het was heel erg mooi die laatste dagen, dus ik heb het strand met uitzicht op de Tafelberg ook nog met een bezoekje vereerd! Ik ben ook naar het ziekenhuis Groote Schuur geweest waar een museum is over de eerste harttransplantatie in die daar in 1967 is uitgevoerd! In Kaapstad had ik de meeste bekende dingen al gezien in mijn eerdere weekend daar, maar ik was nog niet op de Tafelberg geweest omdat het te bewolkt was. Die zaterdag ben ik er eindelijk op geweest, en wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb! Het uitzicht is echt prachtig vanaf daar, dat was de 195 Rand (20 euro) voor een ritje van 4 minuten omhoog wel waard ;) Ik wilde eigenlijk niet meer naar beneden, maar helaas moest ik wel, want ik ging die avond uit in Kaapstad op Long Street!;) Marloes, de Nederlandse vrijwilligster, en ik gingen samen eerst naar haar vaste backpackershostel daar, en daarna zijn we samen met een Canadees meisje naar the Dubliner en Jo’burg geweest. Die laatste was een kroeg waar vooral black people kwamen, erg leuk! We waren toch wel heel interessant als een van de weinige blanke meisjes!:) En we hebben natuurlijk ook het Black Label bier uitgeprobeerd, dat was super lekker! De avond hebben we afgesloten in een soort discotheek die Zula heette, was ook leuk behalve dat het net voelde alsof de vloer op de eerste verdieping elk moment in kon stortten.. :p

Zondag’s heb ik afscheid genomen van Heidi en Dieter, die gingen weer terug naar Bonnievale omdat Dieter de volgende dag weer naar school moest. Ik ging de laatste paar dagen met Marloes mee naar Simon’s Town waar haar vriendje in een backpackershotel werkt. Via een mooi tochtje langs de kust waar we tussen de laaghangende wolken en bergen door reden kwamen we daar zondag eind van de middag eind. Het was nog steeds rond de 30 graden, dus tijd voor mijn eerste (!) brai (de bekende Afrikaanse bbq!). Erg lekker en gezellig.
Op maandag zijn Marloes en ik naar Kaap de Goede Hoop geweest, het meest zuidwestelijke puntje van Afrika. Dit was echt heel erg mooi, veel gewandeld, uitzichten gefotografeerd en een apenfamilie van heel dichtbij gezien!!:D ’s Avonds hebben we Monopoly gespeeld met andere jongens die in het backpackershotel logeerden.
Dinsdag was mijn laatste dagje.. Marloes en haar vriendje waren weg voor een soort apk-test van de auto, dus ik ben zelf nog even Simon’s Town ingelopen, gewapend met mijn camera natuurlijk. Erg leuk havenstadje, met een heel mooi strandje waar ik nog even van mijn laatste uurtjes heb genoten (klinkt wel erg dramatisch zo he?). En ik heb natuurlijk nog even fish&chips gegeten, voor ik weer terug mocht naar Nederland waar alles druipt van de soja-olie en pinda’s!;) Terug in het hostel heb ik voor de 4e en laatste keer mijn koffer ingepakt en toen zijn we echt naar het vliegveld gereden, waar ik gelukkig geen problemen had met mijn te zware koffer. Marloes heeft me uitgezwaaid en toen moest ik toch echt afscheid nemen van Afrika.. Ik hoop dat ik daar snel nog een keer terugkom, want het was echt fantastisch!! Ik heb heel veel mooie en bijzondere dingen meegemaakt, die ik zeker mee naar huis heb genomen. Vooral het feit dat de mensen daar zo weinig hebben, maar zo gelukkig zijn! Daar is blijkbaar toch maar heel weinig voor nodig ;) Nog een keer bedankt voor alle leuke reacties en mailtjes die ik heb gekregen toen ik daar zat, ik vond het leuk om iedereen op de hoogte te houden!:)

Liefs, Ellen

  • 21 Oktober 2011 - 16:44

    Menno:

    Hee El!

    Ik begreep uit wat subtiele hints dat ik ook eens via je blog moest reageren, in plaats van alleen via skype en sms, nou..beter laat dan nooit dan maar haha. Ben heel benieuwd naar alle foto's van vooral de laatste week, in ons tempo voordat we alle 1623 foto's bekeken hebben duurt dat waarschijnlijk nog wel een paar weken, maar toch...ik ben erg geduldig natuurlijk..
    Het was erg leuk om steeds te lezen wat je daar hebt uigespookt!:)

    Tot zondag (gewoon weer in Nederland)!

    xxxx Menno

  • 21 Oktober 2011 - 23:38

    Arnold:

    Ben net terug van volleybal. Nog even achter de computer en na een uur zie ik pas de mail over je nieuwe reisverslag. Nu je al terug was had ik die niet meer verwacht. Nou voordat je dat hebt gelezen en de foto's hebt bekeken, ben je weer een uurtje verder en moest ik ook wel een traantje wegpinken. Zeker met die 2e foto met dat meisje met die blote voetjes, waar jullie elkaar heel teder en vragend aankijken. Dan al die belevenissen die je nog lekker even hebt meegepakt. Ik ben stinkend jaloers. Een mooie levenservaring waar veel mensen nooit toe komen. Zeker die in Afrika niet. Het was iets heels speciaals. Koester dit.

  • 22 Oktober 2011 - 08:40

    Frank Vergunst:

    Bedankt voor alles wat je met ons wilde delen. Mooie foto's en prachtige verslagen. Voor jou om nooit te vergeten. Goed dat je weer dichtbij bent. Tot gauw.

  • 22 Oktober 2011 - 09:24

    Papa En Mama:

    We hadden jou en ook de kinderen van Bonnie People een langere tijd in Zuid-Afrika gegund, maar zijn ook heel blij dat je weer veilig bij ons terug bent!
    Liefs en XX van ons.

  • 22 Oktober 2011 - 11:24

    Boyd:

    Dit zijn herinneringen om te koesteren! Laten we snel een date plannen om foto's te kijken! :)

  • 22 Oktober 2011 - 14:31

    Annette V.d. Leden:

    Hoi Ellen. Fijn dat je weer gezond en wel thuis gekomen bent na je reis door Zuid-Afrika. Je hebt ontzettend veel indrukken opgedaan heb ik begrepen en een mooie tijd gehad. Ik was heel blij met je leuke berichten en heb ze met veel plezier gelezen. Bedankt daarvoor en tot ziens. Annette en Jan

  • 23 Oktober 2011 - 09:03

    Fleur:

    In een woord WAUW ellen!! Alles echt super gaaf! Tot heel snel!!! x

  • 24 Oktober 2011 - 14:31

    Gijs En Netty:

    Hoi Lieve Ellen
    Wat een prachtige ervaringen die niemand jou kunnen afnemen. Je hebt zeker iets achter gelaten en das mooi.
    De klaslokalen zijn schitterend geworden, wat zullen die mooie donkere kids daar leuk bij afsteken. Maar we zijn ook weer blij dat je terug bent. Tot gauw maar hier alvast een dikke knuffel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Gouda

Zuid-Afrika

Recente Reisverslagen:

21 Oktober 2011

Dag Afrika

27 September 2011

Verven en op safari!

19 September 2011

vogelnestjes & 4-op-een-rij

14 September 2011

Lang weekend Somerset West & Cape Town

05 September 2011

dag 19 in Bonnievale
Ellen

Actief sinds 07 Aug. 2011
Verslag gelezen: 817
Totaal aantal bezoekers 21918

Voorgaande reizen:

02 September 2014 - 21 Oktober 2014

Paramaribo

17 Augustus 2011 - 12 Oktober 2011

Zuid-Afrika

Landen bezocht: