Verven en op safari! - Reisverslag uit Bonnievale, Zuid-Afrika van Ellen Tiemersma - WaarBenJij.nu Verven en op safari! - Reisverslag uit Bonnievale, Zuid-Afrika van Ellen Tiemersma - WaarBenJij.nu

Verven en op safari!

Door: ellentiemersma

Blijf op de hoogte en volg Ellen

27 September 2011 | Zuid-Afrika, Bonnievale

Ik heb zo’n onwijs leuke week gehad! Ik moest net even terug kijken op m’n vorige blog waar ik gebleven was, en ik kwam tot de conclusie dat ik niet eens meer precies weet wat ik allemaal gedaan heb vorige week.. Daar gaat mijn belofte om jullie van alles op de hoogte te houden ;) Wat ik nog wel weet is dat we vorige week woensdag met de kinderen naar het Birds Paradise in Robertson zijn geweest! Dit hadden Tina en ik samen georganiseerd. We waren de week er voor al een kijkje gaan nemen en hadden wat korting geregeld en we hebben een busje gehuurd voor de 10 kinderen die mee gingen. Die busrit vonden de kinderen geloof ik het leukste van de dag zelf! Je kon wel merken dat ze genieten van zo’n bijzonder dagje weg zijn van het project, leuk om ze zo te zien genieten! Er waren ook aapjes, pauwen, bokken en krokodillen in het Birds Paradise. Die laatste vonden de kinderen ook heel interessant, vooral omdat ie een vogel aan het eten was! (wat nou Birds Paradise??) Na de lunch (hotdog en frietjes!) gingen we weer terug naar het project. Daar zongen de kinderen een liedje ‘baie dankie’ voor ons en ook nog het volkslied! Dit was echt heel erg schattig om te zien. Voelde goed om dit voor ze te kunnen doen!

Vorige week zijn we ook begonnen met het verven van de klaslokalen, die waren namelijk erg donker en ongezellig. Dit verven ging echt op z’n Afrikaans, toen we ’s ochtends om 8u aankwamen, waren de spullen er nog niet en de man die ons ging helpen met de lokalen leeg halen ook niet! Het bleek toch wel meer werk dan we dachten, de muren moesten namelijk eerst geschuurd en schoongemaakt worden en voor de kleur erop kon, moesten ze eerst een aantal keer gewit worden. En op z’n Afrikaans duurt dat allemaal ongeveer 5x zo lang ;) Dat frustreerde Tina en mij wel een beetje, wij wilden gewoon even doorwerken en voor het weekend in beide lokalen de eerste laag wit er op hebben! Maar door werken kennen ze hier helaas niet.. Gisteren waren we niet op het project, dus we hadden voor het weekend een briefje achter gelaten wat ze konden doen als wij er niet waren. Maar toen we vandaag aankwamen, was er helemaal niks veranderd! Het eerste lokaal is nu wel af, en het is een heel verschil met hoe het was (zie foto!). Het tweede lokaal hopen we morgen af te maken, maar groene verf hadden ze niet in Bonnievale, dus dat moest besteld worden :p Ik heb het nu ook wel echt weer gehad met dat verven, wil m’n laatste 5 dagen op het project vooral besteden aan leuke dingen met de kinderen doen! Vanaf volgende week woensdag ga ik weg uit Bonnievale en gaan we nog een tochtje langs de kust maken (naar Hermanus en naar Simon’s bay, daar kunnen we walvissen, haaien en pinguins zien) en dan gaan we Tina naar het vliegveld brengen. Ik heb dan nog een paar dagen om wat medische en toeristische dingen rond Kaapstad te doen voor ik naar huis vlieg.

Zondag en maandag ben ik met Tina naar Aquila Game Reserve bij Touwsrivier geweest. Dit is een wildpark met de Big 5, weliswaar niet zo groot als Krugerpark maar wel een stuk dichter in de buurt ;) Ik kon toch niet thuiskomen zonder een olifant gezien te hebben?! De rit er naar toe was al heel erg mooi, we zijn een paar keer gestopt voor foto’s. En het is ook heel bijzonder als je maar 1x in het half uur een andere auto tegenkomt! We hadden zelfs geen telefoonbereik, dus het voelde ook echt alsof we in the middle of nowhere zaten. Toen we aankwamen bleken we nog 3u te hebben voor onze eerste game drive in het wildpark begon, dus toen hebben we heerlijk geluncht in het park en aan het zwembad gelegen met 30 graden. Alle mensen keken ons heel vreemd aan toen we gingen zwemmen, die gekke Europeanen in dat ijskoude water!:p De game drive was heel erg gaaf en dit hoorde toch echt wel bij mijn Afrikaanse avontuur! Ik heb olifanten en leeuwen op nog geen 2m van de jeep gezien, en verder natuurlijk ook neushoorns, nijlpaarden, buffels, gnoes, zebra’s, enz. Onderweg stopten we ook nog even een glaasje champagne bij de ondergaande zon met uitzicht op het wildpark met bergen. Beter kan het niet toch?!
We hebben ook overnacht in dit park en hadden de volgende ochtend vroeg nog een game drive. ’s Morgens vroeg zijn de dieren het actiefst (ik helaas niet), maar het was wel heeel koud!! Het is hier zo’n groot verschil met dag en nacht. ’s Avonds valt het nog wel mee, ik had die avond er voor namelijk nog gedoucht in onze buitendouche onder de sterren, maar ’s morgens is het maar zo’n 8 graden. Terwijl je je rond 11u weer kan omkleden in korte broek en shirtje! Bij de ochtend drive hebben we de leeuwen nog een keer gezien en een leeuwin vond onze jeep met ons er in wel erg interessant.. Ze kwam zo dichtbij dat de jeepbestuurder toch maar gauw weg reed! We hebben we ook nog een kijkje genomen in het rehabilitation centre waar o.a. cheetah’s, luipaarden en krokodillen lagen. Maar dit was een beetje net als in de dierentuin, en daarvoor kwam ik natuurlijk niet ;) Maar al met al wel een hele gave ervaring (de zoveelste :)) om al die dieren van zo dichtbij te zien.
Na het ontbijt gingen we nog langs een struisvogelfarm. Op weg daarnaartoe zagen we wilde apen langs en op de weg! De struisvogelfarm was ook leuker dan ik gedacht had, we mochten struisvogels van 1 dag oud vasthouden, ze voeren en ik heb zelfs op eentje gezeten (die was geen 1 dag oud hoor ;)). Gekke beesten zijn het, hun hersenen zijn ongeveer net zo groot als hun ogen, dus dat zegt wel iets over hun intelligentie!
Onderweg naar Bonnievale zijn we op aanraden van Heidi nog gestopt bij een andere guestfarm met daar vlakbij een natuurlijk gevormde rock-pool. Dit lag er mooi tussen de bergen in!

De planning voor vanavond was een keertje op tijd naar bed gaan.. maar dat is dus weer niet gelukt! Morgen gaan we hopelijk voor het laatst verven en dan gaan we de laatste week met de kinderen invullen met een sport-thema! Ik heb een volleybal gekocht en ga ze proberen wat van mijn fantastische volleybaltechnieken bij te brengen, haha. En verder hebben we ook een katapult, tennisrackets, frisbees en bellenblaas gekocht en gaan we proberen de kinderen te vermaken met ouderwetse spelletjes als zaklopen enz. Tips zijn welkom!;) Er is nu ook een Nederlandse vrijwilligster hier die hier vorig jaar 5 maanden is geweest en toen in Zuid-Afrika haar vriendje heeft ontmoet, dus nu is ze weer terug! Het is leuk om wat ervaringen uit te kunnen wisselen (in het Nederlands :)) Dus zoals jullie horen is het hier nog druk genoeg!

Liefs, Ellen

  • 27 September 2011 - 22:59

    Menno Vergunst:

    Hoi Ellentje,
    Heerlijk om te lezen dat je het naar je zin hebt. Wat een ervaringen zeg! Ga je je eigen kamer nu safaribruin schilderen? Dan hoop ik wel dat je het inmiddels goed en snel kunt!.
    Liefs van,
    Menno Vergunst en het soepie hier

  • 27 September 2011 - 23:01

    Menno Vergunst:

    ps .....
    Ik zal geen grap maken over die struisvogel die aan de rechterkant van je foto staat!

  • 28 September 2011 - 08:15

    Martin:

    Ha El,

    Leuk he zo'n Game Drive? Vond je het niet grappig die Struisvogels met hun aparte ogen ?

    Geniet nog lekker van de paar dagen die je hebt, dan begint de hektiek van het drukke Westen weer :(

    Xxx Mart

  • 28 September 2011 - 12:03

    Papa:

    Hallo Ellebel,
    Wat een prachtige belevenissen weer.
    Ik heb trouwens wel een oplossing om het verfwerk wat efficiënter te laten verlopen; we sturen een manager uit Nederland. Ik weet nog wel iemand...
    Zo'n safari is wel afzien he. Gelukkig was er een hutje op de hei om weer even bij te komen.
    Het is fantastisch dat je de gelegenheid krijgt om het project te combineren met medische en toeristische dingen.
    Geniet nog de komende dagen.
    Kus Pa.

  • 28 September 2011 - 13:43

    Arnold:

    Hoi Ellen,
    Het lijken wel onthaastings verschijnselen. Je hebt gewoon lekker van dag tot dag geleeft en ben je (noodgedwongen) meegegaan in het tempo daar.

    Succes met je sportthema Ik zal wat termen laten vallen. misschien kan je er iets mee. 6-kamp; conditie circuitje,
    balk met plank (eroverheen fietsen), met lepel in de mond (met bal erop) loop/fietsparcourtje, waterspelletje (met beker parcourtje lopen, of overgooien van plastic zakjes met water over een hindernis). Al fietsende door een fietsband , die je zelf vasthoudt, fietsen zonder af te stappen. Kan echt, maar je moet het wel eerst zelf oefenen om het voor te kunnen doen. Eerst je voorwiel, dan je stuur en je hoofd door de band, achter je zadel langs en onder je trappers door laten zakken, je rijdt dan met je achterwiel over de band en trekt hem over je bagagedrager omhoog. Misschien heb je nog de mogelijkheid om daar ski's te maken ( 2 latten met een aantal plaatsen waar je je voeten in kan doen). Nou kijk maar of je er iets aan hebt.

    Ik weet nog wel iemand die de manager wil helpen managen en gewoon de handen uit de mouwen wil steken, maar misschien is het efficienter om te zorgen dat de spullen er komen en ze het in hun eigen tempo te laten uitvoeren.

    Groetjes Arnold

  • 28 September 2011 - 15:46

    Steffi:

    Spijkerpoepen, ezeltje prik of rennen met een voet aan de voet van iemand anders vastgebonden? Niet echt sporten, wel ouderwets:p
    Veel plezier nog!

  • 28 September 2011 - 20:41

    Mark & Boyd:

    Hey liefie!

    Klinkt weer allemaal super!! Kom je 4 dagen logeren om al je verhalen te vertellen?? ;-) Heel bijzonder dat je je zo inzet voor die kinderen en het project. Je doet iets heel goeds daar..

    Hele dikke kus + knuffel! En geniet van je laatste dagen!!

  • 29 September 2011 - 12:02

    Netty En Gijs:

    Hoi Lieve Ellen
    Nou meis zo te lezen zit je helemaal in
    " the flow" Wat moet het geweldig zijn om die kinderbekkies te zien glimmen van plezier, daar doe je het voor. Wat geweldig mooi hé die game-drives. Ik moet dan denken aan de Lion King en de circle of live. Nog heel veel plezier en geniet momenten.
    Dikke knuffel van ons.

  • 30 September 2011 - 12:29

    Simone:

    Jaloers!!! Haha die foto van die neushoorns xD Ik heb ook zo'n babystruisvogeltje vastgehouden in Curacao. Zo schattig!! Voelde jij ook dat hartje zo erg kloppen in je hand?
    Kussie

  • 01 Oktober 2011 - 20:23

    Conny:

    Ha lieve Ellebel, wat een verhalen weer....en die foto's! Had maar gebeld, ik had best even willen komen helpen met verven. En meid, die safari! Gaaaaaaf! Volgens mij heb je nog wel even nodig om alles te verwerken als je straks - ja straks alweer - thuis bent. Zag dat Mark & Boyd je 4 dagen willen lenen voor verhaal. Geduld Boyd & Mark...eerst de polder ( ligt en route ) ;)
    De tijd vliegt meid en je wilt ws nog zo veel doen. Zal niet meevallen om straks afscheid te nemen van "je" kinderen. Gewoon weer een keer terug gaan .....straks...eerst weer even lekker thuis komen.

    Veel plezier nog de komende (sport-)week enne...een spelletje voor de kleintjes : neushoorntje-prikje.

    Goede reis straks en tot gauw!
    Liefs,

    Conny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Bonnievale

Zuid-Afrika

Recente Reisverslagen:

21 Oktober 2011

Dag Afrika

27 September 2011

Verven en op safari!

19 September 2011

vogelnestjes & 4-op-een-rij

14 September 2011

Lang weekend Somerset West & Cape Town

05 September 2011

dag 19 in Bonnievale
Ellen

Actief sinds 07 Aug. 2011
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 21923

Voorgaande reizen:

02 September 2014 - 21 Oktober 2014

Paramaribo

17 Augustus 2011 - 12 Oktober 2011

Zuid-Afrika

Landen bezocht: