vogelnestjes & 4-op-een-rij - Reisverslag uit Bonnievale, Zuid-Afrika van Ellen Tiemersma - WaarBenJij.nu vogelnestjes & 4-op-een-rij - Reisverslag uit Bonnievale, Zuid-Afrika van Ellen Tiemersma - WaarBenJij.nu

vogelnestjes & 4-op-een-rij

Door: ellentiemersma

Blijf op de hoogte en volg Ellen

19 September 2011 | Zuid-Afrika, Bonnievale

Deze keer maar wat sneller een nieuw verhaaltje op mijn blog! Er gebeurt momenteel zoveel op het project dat ik het anders niet meer bij kan houden ;) En ik wil jullie natuurlijk niet alle leuke details onthouden! Ik ga nu echt met plezier naar Bonnie People toe elke ochtend, en het is zo leuk als de kinderen op je af komen rennen als je aankomt! Tina en ik zijn denk ik gestegen in aanzien bij de kinderen, we krijgen nu ook kushandjes als we weggaan en ze roepen sinds vandaag steeds ‘love ya love ya love ya!’ (en nee, dat hebben we ze niet zelf geleerd, haha).
Lee overlegt steeds de dag vantevoren met Tina en mij wat wij met de kinderen kunnen doen wat goed in hun programma past. Het thema afgelopen week was ‘voëls’ (oftewel vogels ;)), dus we hebben vogelnestjes gemaakt van echt gras, takjes en bloemetjes en ik heb een poging gedaan om een vogel te tekenen (volgens Jason was het helaas een gans). Die moesten ze inkleuren, uitknippen, en met bloemetjes uit tijdschriften op een ander blaadje plakken. Sommige kinderen hadden zoveel ‘blommetjes’ uit tijdschriften gehaald dat de vogel niet meer te zien was en de jongens knipten liever auto’s en sigaretten uit de tijdschriften :p Maar al met al was het wel geslaagd, zie de foto’s!
Verder hebben we ook trommelles gegeven op de bonga bonga’s (volgens mij heten die kleine trommeltjes zo) en veel met Jason gewerkt. Dit is een jongen van 14 jaar die dyslectisch is. Hij kan daardoor op school niet meekomen en hangt normaal gesproken maar een beetje rond op het squattercamp. In het begin was hij erg verlegen naar Tina en mij toe, maar het gaat steeds beter! Hij is vooral heel erg fan van 4-op-een-rij, dit kunnen we uren doen (helaas vinden Tina en ik het ondertussen was minder leuk, haha). In het begin had hij wat moeite met de schuine 4-op-een-rij herkennen, maar hij leert zo snel! We proberen ook letters met hem te oefenen, door een speciale leertechniek toe te passen waarbij hij de letters ook zelf moet kleien. Letters te ‘voelen’ schijnt een goede techniek te zijn bij dyslectische mensen. We hebben vandaag ook Uno met hem gedaan, en een variant van memory waarbij je 3 dezelfde kaartjes moet zoeken. Daar is hij beter is dan wij! Met voetballen wint Jason ook met hoge cijfers van het gecombineerde team Germany-Holland, we voelen ons net een stelletje oude wijven ;) Die jongen blijft maar doorrennen, zelfs al is het heel warm! Ik moet toch wat aan mijn conditie gaan doen hier vrees ik!
Ook hebben Tina en ik Jason meegenomen naar de PEP (goedkope kledingwinkel) om een nieuwe outfit voor hem aan te schaffen. Hij had echt hele oude kapotte kleren aan. Ik heb het nog nooit zo leuk gevonden om iets voor iemand te kopen, wat was die jongen blij zeg! Hij had eerst hele stoere witte gympen uitgezocht, en hij vond ze zo mooi dat hij ze meteen aan wilde houden. We mochten ze ook niet vasthouden toen hij andere kleren ging passen, hij moest en zou de schoenen bij zich houden! Ik ben benieuwd hoe lang ze wit zullen blijven in het stoffige Afrika ;) Daarna hadden we ook nog een bloesje en een spijkerbroek voor hem uitgezocht. Onder de deur door zagen we dat hij stond te dansen in zijn pashokje, zo blij was hij!:) Toen we daarna met een ander shirtje en vestje aankwamen, wilde hij dat niet passen, hij was namelijk bang dat hij dan het bloesje niet mocht hebben. We konden hem maar niet duidelijk maken dat hij dat OOK mocht hebben! Uiteindelijk hebben we daarbij ook nog een pet, een zonnebril, sokken en ondergoed gekocht. Hij wilde ook nog graag een mobieltje, maar dat ging toch net iets te ver, haha ;) Maar dit was tot nu toe echt een van de leukste dingen die ik hier heb gedaan, Jason was zo ontzettend blij! Het was ook fantastisch om te zien hoe trots hij aan iedereen zijn nieuwe kleren liet zien! Zijn oude kleren hoefde hij niet meer, die mochten we weggooien :p We waren wel een beetje bang dat de kleren in het squattercamp van hem afgepakt zou worden, maar hij verscheen ’s maandag weer in zijn nieuwe outfit op het project, gelukkig. Ik hoop dat de foto’s een beetje een indruk geven van ons shop-middagje!

Van het WWvK heb ik ook wat geld gekregen om een dagje uit voor de kinderen te realiseren, dat gaan we aanstaande woensdag doen. Vanwege het vogelthema leek het ons wel erg leuk om de oudere kids mee te nemen naar het vogel- en aapjespark in Robertson! Hier zijn we afgelopen vrijdag naartoe gegaan om te kijken of het leuk was en natuurlijk wat korting te regelen! We mogen nu met alle 10 de kinderen en 4 volwassenen voor 20 euro naar binnen, en blijven daar ook lunchen. Ik denk dat de kinderen dit wel heel erg leuk gaan vinden, een dagje weg zal zeldzaam voor ze zijn. In Robertson hebben we ook wat dingen gekocht voor Jason, hij vindt het namelijk erg leuk om met zijn handen te werken. En doordat we ook met de jongere kinderen werken, wilden we hem graag iets geven waarmee hij in z’n uppie bezig kon zijn. We hebben onder andere zo’n vreselijke kleurenkubus gekocht (hoop dat hij dat leuker vindt dan ik :p), wat bouwdingen en een blokjesspelletje.

In het weekend had ik me heeel erg verheugd op uitslapen en uitgebreid ontbijten! Maar helaas voor mij werd ik vroeger dan ik zelf gepland had wakker gemaakt met de mededeling dat we over 20min weggingen en een bergwandeling gingen maken.. Jippie! Hoewel ik niet zo’n fan ben van wandelen en ook niet zo onder de indruk was van bloemen waar de rest uuuren naar kon kijken (haha), was het wel een prachtig uitzicht. Het gebied was privé terrein, en het voelde ook echt alsof je in de middle of nowhere zat! Ze hadden bovenop de berg ook nog zo’n klein primitief hutje gebouwd wat helemaal aansloot op dat gevoel ;) Het was wel erg warm die dag, ongeveer 30 graden, dus we waren helemaal kapot toen we thuis waren! Ik had ook heel erg hoofdpijn die avond, dus ik heb die nacht meer dan 12u geslapen, dat moet in Ellen’s Guiness Book of Records! :p
Die zondag hebben we wel lekker rustig aan gedaan, we hebben spelletjes gespeeld en quad gereden! Dat laatste was wel heel gaaf, heerlijk met zo’n ding over de wine farm scheuren!

Nou, dit was mijn week wel weer zo’n beetje! Het gaat echt veel te hard nu, als ik bedenk dat ik over 3 weken en 1 dag nu alweer in het vliegtuig zit.. Maar dat de tijd hard gaat is in ieder geval een goed teken denk ik ;)

Liefs, Ellen

  • 19 September 2011 - 20:43

    Heleen:

    Hee meissie, wat leuk dat je nu een collega van me bent!!Zo te horen doe je het prima hoor(letters kleien enzo), fijn dat je het zo goed hebt. GENIET!!!!! Groetjes, Heleen.

  • 19 September 2011 - 20:50

    Annette V.d. Leden:

    Hoi Ellen. Ik krijg net je mail binnen en ben heel blij dat je na die nare ervaring met die pas geboren baby nu een heleboel leuke dingen te vertellen hebt. Ik kan me voorstellen dat jullie Jason erg gelukkig gemaakt hebben met zijn nieuwe kleren. Daar word je zelf dan ook weer blij van. De beroemde "wisselwerking". Ik hoop dat je nog heel veel leuke dingen gaat meemaken en ook op de school veel kunt betekenden voor de kindjes. Liefs Annette PS Leuke foto's.

  • 19 September 2011 - 22:10

    Menno Vergunst:

    Yoh Ellie die Pellie,
    Nou, dat zijn toch echt wel voëls hoor en geen ganzen. Wat een positieve uitstraling zie ik in de foto's en de verhalen. Super!!!!!!!!!!!!!!!!! De aanhouder wint en leert er ook veel van! Ik geniet van je verhalen und grusli zu die Tina!
    Liefs van,
    Menno V.

  • 20 September 2011 - 07:40

    Papa:

    Goedemorgen Ellen,
    Niets leuker om je werkdag te beginnen met het lezen van je blog en naar die leuke foto's te kijken. Wat een prachtige smoeltjes. Dat moet jou en Tina toch veel voldoening geven. Een belevenis die je nooit zal vergeten. Goed dat je dit doet, ik ben trots op je. PS. Leer je mij ook trommelen als je terug bent?
    Liefs papa

  • 20 September 2011 - 08:30

    Harry:

    Ellen, wat is er veel gebeurd de achterliggende weken. Het project loopt nu veel beter, je hebt nu echt je draai gevonden en geniet van de kinderen, met name van Jason, een parel(tje). Ik voorspel je dat de komende weken heel snel voorbij zullen gaan (sowieso als je over de helft bent), ik hoopvoor je dat de opgaande lijn doorzet. Veel plezier woensdag en geniet van de komende periode.

  • 20 September 2011 - 08:35

    Marina :

    Hoi Ellen, Wat leuk om je verhalen te lezen :-). Ik waan me weer helemaal in Bonnievale. Ik zie het helemaal voor me hoe blij Jason is met alle aandacht en de mooie kleren! Vorig jaar heb ik veel met hem gewerkt.
    Kan je blokfluit spelen? Er liggen namelijk 5 blokfluiten in de kast, de oudere kinderen vinden dit helemaal leuk om te doen. Ook Jason vind dat helemaal geweldig. Daarnaast liggen er in de grijze kast (klaslokaal graad R kinderen) smartgames waar Jason bij ons helemaal gek op was.
    Geef de kinders van my een dik drukkie! Nog heel veel plezier de laatste drie weken, geniet ervan.
    groetjes Marina (vorig jaar vrijwilliger Bonnie People Project)

  • 20 September 2011 - 08:59

    Mama:

    Ik dacht: even kijken of er mail van Ellen is en dan open ik daar weer zo'n lekkere lange blog met prachtige foto's, waarop je kunt zien dat de kinderen plezier hebben. Ik ben zo blij dat je het daar zo naar je zin hebt en wat zal het straks moeite kosten om afscheid te nemen.
    Liefs en dikke kus van mama.

  • 20 September 2011 - 19:36

    Mark & Boyd:

    Zo fijn om dit te lezen!! Geweldig dat je het zo naar je zin hebt!!! Geniet er nog maar goed van!

    Hele dikke kus van je trotse Amsterdamse vriendjes!

  • 20 September 2011 - 22:10

    Arnold:

    Hoi Ellen,
    Foto's met jou erop zijn al een plaatje, daar hoef je geen fotograaf voor te zijn. Maar wat in deze foto's naar voren spettert is het plezier en de hunkering naar liefde en aandacht. Als je deze foto's zou gebruiken om giften binnen te halen dan heb je per foto al gauw 4-op-een-rij.
    ik vraag me wel af wat je ze leert met trommelen? Ken jij ritmes om ze aan te leren?
    Heb je met je aangeschafte volleybal nog een beetje les gegeven of je eigen vaardigheden een beetje bijgehouden? Of is het daar te warm voor en heb je het wel gehad na je bergwandelingen. Zo te zien is het daar soms ook wel koud (foto's met (winter)jas aan).
    Dit is ook wel typisch Ellen: hebben ze net een berg beklommen, moet zij weer op een kei staan om net zoveel te zien als de anderen (grapje).
    Nog 22 dagen. Veel mensen hebben niet eens zolang vakantie gehad. geniet, beleef, leg vast, draag uit en de herinnering wordt alleen maar prachtiger en intenser.

    Groetjes Arnold

  • 21 September 2011 - 11:09

    Mony:

    He lieve Ellen,

    Heerlijk om je blog te lezen en foto's te zien, zo kunnen wij ook een "beetje" meegenieten van jouw "grote" genieten. Mocht je nog een keer gaan, dan willen Nadia en/of Jeroen je vast wel wat voetbaltrucjes leren ;-). En fijn dat je teken- en muzieklessen van de Cirkel nu goed van pas komen ;-). Blijf genieten van alles om je heen. Liefs van ons allemaal. xx
    PS, wat gaaf op een quad door de Wine Farm, zou wat voor je moeder zijn ;-)!

  • 21 September 2011 - 13:29

    Maaike:

    Jeetje el! Wat gaaf om te lezen.. Leuk hoe je daar bezig bent met de kinderen, ze zullen vast erg blij met je zijn!
    Zo te horen heb jij het ook erg naar je zin. Mooi!

    Blijf ervan genieten hoor en veel plezier! (hier in NL mis je niks!.. behalve ons dan allemaal ;))

    Liefs Maaike

  • 22 September 2011 - 08:56

    Risje:

    Heej chicka,
    echt super leuk die verhalen van je, en leuke fotos!! tijd gaat idd snel voor je weet ben je weer thuis!!
    geniet er maar heel veel van!!
    xxx liefs

  • 22 September 2011 - 20:21

    Tante Loes:

    Ha die Ellen,
    Eindelijk tijd gehad om die lange blog van jou te lezen. Wat die je veel leuke dingen.En wa een mooie foto's. Fijn dat je eindelijk je draai hebt gevonden. En wat gaat de tijd snel!
    Geniet er maar van.
    heel veel liefs, Loes en Ton XXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Bonnievale

Zuid-Afrika

Recente Reisverslagen:

21 Oktober 2011

Dag Afrika

27 September 2011

Verven en op safari!

19 September 2011

vogelnestjes & 4-op-een-rij

14 September 2011

Lang weekend Somerset West & Cape Town

05 September 2011

dag 19 in Bonnievale
Ellen

Actief sinds 07 Aug. 2011
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 21920

Voorgaande reizen:

02 September 2014 - 21 Oktober 2014

Paramaribo

17 Augustus 2011 - 12 Oktober 2011

Zuid-Afrika

Landen bezocht: