Lang weekend Somerset West & Cape Town - Reisverslag uit Bonnievale, Zuid-Afrika van Ellen Tiemersma - WaarBenJij.nu Lang weekend Somerset West & Cape Town - Reisverslag uit Bonnievale, Zuid-Afrika van Ellen Tiemersma - WaarBenJij.nu

Lang weekend Somerset West & Cape Town

Door: ellentiemersma

Blijf op de hoogte en volg Ellen

14 September 2011 | Zuid-Afrika, Bonnievale

Hey lieve allemaal,

De tijd gaat steeds sneller hier, het is alweer 1,5 week geleden dat ik een blog heb geschreven! Dus tijd om jullie even te updaten over al mijn belevenissen hier. Ik weet deze keer even niet waar ik moet beginnen.. Ik heb zoveel gezien en gedaan!
Laat ik maar even beginnen waar ik vorige keer gebleven was. Het liep toen niet zo lekker op het project, en ik heb met wat mensen gesproken hoe ik het kon verbeteren. Ik heb zelf ook een wat beter beeld gekregen wat mogelijk is met de kinderen en wat ze leuk vinden! Vorige week heb ik een paar ochtenden hard met ze aan de basiskleuren gewerkt, want de meeste kinderen van 4-6 jaar weten nog niet wat rood, geel, blauw en groen is. Ik heb het met spelletjes, blokjes en gekleurd papier geprobeerd, maar het blijft toch moeilijk voor ze! Ik kon echt geen kleur meer zien daarna haha!:p Ik heb wel veel overlegd met Lee, zij werkt nu 2 weken op het project en is allerlei dingen aan het veranderen. Ze probeert het niveau van alle kinderen in kaart te brengen en te kijken wie er op bepaalde punten (vormen, kleuren, cijfers, etc) extra aandacht nodig heeft. Lee zet ook een dagprogramma op voor de leraren, zodat die beter weten wat ze de hele dag moeten doen en niet 10x de dagen van de week gaan herhalen. Je ziet nu al de verandering, echt heel goed!

Ik ben ook nog een middag naar Robertson geweest en heb allerlei leuke dingen gekocht voor de kinderen. Ze hebben heel weinig dingen om buiten mee te sporten, terwijl ze dat juist zo leuk vinden! Ik heb ballen gekocht (ook een volleybal en jongleerballen), een swingball (soort tennisspel), katapult, frisbees.. En verder ook puzzels en andere spelletjes en bellenblaas! Dus met deze dingen kan ik ook wel weer wat dagen volmaken denk ik ;)

Het weekend zouden we naar Kaapstad gaan, omdat we ook Heidi gingen ophalen die daar aankwam (ze was 2 weken weggeweest). Ik was nog uitgenodigd door een familie uit Somerset West die ik viavia kende en al had gesproken over de problemen op het project. Zij komen uit Nederland en hebben hier in Zuid-Afrika veel ervaring met dit soort projecten. Omdat Somerset West in de buurt van Kaapstad ligt, leek het me leuk om dat te combineren, en heerlijk om weer eens een paar dagen Nederlands te spreken!:) De bus die ik naar Somerset West moest nemen, vertrok vanuit Swellendam. In dat ziekenhuis was ik een week eerder ook al geweest ze hadden gezegd dat ik vaker mocht komen, dus ben ik donderdagochtend weer gegaan. Hier ben ik bij mijn eerste bevalling geweest! Heb ooit eerder wel een keizersnede gezien, maar dit was toch iets heel anders.. Vooral omdat de vrouw niet wilde bevallen en al 2u met volledige ontsluiting op de verloskamer lag. Uiteindelijk werd het kindje met de vacuümpomp geboren en alles was wonder boven wonder goed. Na het wegen, prikken en controleren van het babietje mocht ik het terugbrengen naar de moeder, maar de moeder wilde het kindje niet hebben.. Dat vond ik zo heftig! Stond ik daar met een super lief babietje in mijn armen.. Ik had het jongetje het liefst mee naar huis genomen, of in ieder geval naar een plaats waar het liefdevoller op zou groeien dan de plaats waar het nu terecht zou komen. Je vraagt je echt af waarom deze moeder dat kind op de wereld heeft gezet..
Na deze heftige ochtend heb ik alle emoties even van me af geshopt (een winterjas, schoenen en een vest voor 30 euro!:D) en heerlijk geluncht!! Daarna ben ik met de bus naar Somerset West gegaan, een onwijs mooie toch van 2,5u door de bergen en groene velden. Ik heb 2 hele leuke dagen bij de fam vd Leij gehad! Heerlijk gegeten (vooral de zelf bedachte rode wijn chocolade saus bij de biefstuk.. mmm!), gezellig gepraat en ook nog wat dingen gezien. Ze hebben me het project laten zien waar ze allerlei dingen hebben gedaan, van klaslokalen en huizen verven tot kunst- en joga lessen geven en nog veeel meer! Op een tochtje langs de kust hebben we zelfs walvissen gezien, heel gaaf!:D

Eigenlijk was het de bedoeling dat we zondag weer terug zouden gaan, maar we zijn uiteindelijk zelfs tot dinsdag in Kaapstad gebleven! Ik werd ook een dag later opgehaald bij fam vd Leij (op zondagochtend), zoals zo vaak de plannen veranderen hier in Afrika. Heel fijn voor plan-freak Ellen!:p Toen gingen we een andere vrijwilligster ophalen op het vliegveld in Kaapstad! Ik wist helemaal niet dat er nog een andere vrijwilligster zou komen, dus dit was een leuke verrassing! Het is een Duits meisje van 28, en ik kan het heel goed met haar vinden. Heidi had andere dingen te doen in Kaapstad, dus we konden elkaar goed leren kennen tijdens de 3 dagen dat we samen in Kaapstad waren. We hebben eigenlijk alle hoogtepunten wel gezien, van het gezellige Waterfront (de haven) tot de Tafelberg! Het was alleen nogal bewolkt, dus we hadden niet het mooie uitzicht op de Tafelberg waar Kaapstad bekend om staat. Het uitzicht vanaf de Tafelberg op Kaapstad was wel prachtig, we konden alleen niet met het (overigens belachelijk dure) kabelbaantje de berg helemaal op. Op maandag hebben we met een tourbus door Kaapstad gereden, over de marktjes gelopen, naar het mooie Two Oceans Aquarium geweest en door Waterfront gelopen. Toch wel een heel bijzonder gevoel als je je realiseert dat je gewoon door Kaapstad loopt!!:D Allebei de dagen zijn we uit eten geweest in Canal Walk (een belachelijk groot winkelcentrum met bioscopen en restaurants), waar je voor 8 euro in totaal pizza en pasta kon eten (en dat vinden Tina, het Duitse meisje, en ik allebei super lekker!!). We zijn ook nog een avond naar de bioscoop geweest, naar Crazy Stupid Love (echt een aanrader). De laatste ochtend voor we weggingen, op dinsdag, zijn we nog met de boot naar Robbeneiland gegaan. Best wel een groot eiland! Daar hebben we een bustour gehad en zijn we door een gids die zelf ex-gevangene was geweest rondgeleid door de gevangenis waar Nelson Mandela gevangen heeft gezeten! Jammer genoeg kon ik de rondleiding niet zo goed volgen, want de gids had een zwaar Afrikaans Engels accent.

Na 6 dagen was ik ook wel blij om weer ‘thuis’ te zijn, want zo begint Bonnievale wel een beetje te voelen na 4 weken! Ik was wel helemaal kapot, Kaapstad was super gaaf maar wel heel vermoeiend! Op de terugweg zijn we trouwens nog langs een ander project in Grabouw geweest waar ze gehandicapte kinderen opvangen die achtergelaten zijn door de ouders. Diep respect voor de mensen die daar werken zeg! De kinderen kunnen meestal geen woord zeggen, alleen geluiden, kunnen meestal niet lopen, niet zelf eten, sommigen zijn blind, en ga zo maar door. Zo’n ontzettend uitzichtloze situatie… Vanaf hun 18e is er ook geen opvang meer voor ze geregeld en krijgt het project geen subsidie meer voor ze, dus moeten ze naar een verzorgingstehuis voor oude mensen. Dit was denk ik wel het meest trieste wat ik tot nu toe heb gezien, dan ben ik toch blij met ‘mijn’ project! Daar ben ik vandaag eindelijk weer naar toe geweest, en ik merkte dat ik de kinderen gewoon had gemist haha! En zij mij ook geloof ik, ze hingen allemaal op en om me heen!:) Het was ook fijn om er deze keer met z’n tweeën naar toe te gaan, ik ben echt blij dat ik niet meer alleen op het project vrijwilligster ben! Het is leuk om nu samen me Tina dingen voor te kunnen bereiden. Morgen gaan we ritme oefenen met muziek en met gras en takjes en zo een vogelnestje beplakken. Deze week is het thema namelijk ‘vogels’!

Nou, ik ben vast nog wel dingen vergeten, maar zoals jullie kunnen horen gaat het allemaal heel goed hier! Het is hier trouwens prachtig weer, veel beter dan in Kaapstad, dus Tina en ik hebben vanmiddag nog lekker in de tuin gezeten toen de kinderen weer naar het squattercamp terug waren. We hebben ook allemaal leuke plannen om samen in de weekenden te gaan doen, zoals naar het Aquila Game Reserve (een wildpark!). Het is echt leuk dat er nu iemand is met hetzelfde doel als ik, namelijk een fantastische tijd in Zuid-Afrika hebben en ook nog iets goed voor de kinderen van Bonnie People betekenen!;)

Ik zal ook nog wat leuke foto’s op waarbenjij.nu zetten! En weer heel erg bedankt voor alle lieve en leuke reacties!!

Liefs, Ellen

  • 14 September 2011 - 19:04

    Martin:

    Leuk verslag El en ik kan me je reactie voorstellen bij die Moeder. Overigens is het natuurlijk maar helemaal de vraag hoe 'bewust' ze heeft gekozen voor dat babytje. Stel je je eens voor dat je er ten diepste van overtuigd bent dat je dit kindje niets kunt bieden......ik denk dat dat in landen ls Afrika en India helaas veel voorkomt...:(
    Xxx mart

  • 14 September 2011 - 19:55

    Papa En Mama:

    Net voordat papa de computer wilde uitzetten kwam je bijgewerkte blog binnen. Weer heerlijk om te lezen. En wat een mooie foto's. Die smoeltjes van die kinderen...! Wat een voldoening moet dat geven om ze een mooie dag te bezorgen. Tot morgenavond op Skype.
    Truste en XX

  • 14 September 2011 - 20:04

    Fleur:

    Waaauw zo super cool om steeds je verhalen te lezen!! Je hebt volgensmij echt n top tijd daar! Wel heftige dingen ook zeg! Wat leuk dat je nu n maatje hebt daar, klinkt echt heel gezellig!
    Genietse daar nog! Morgen nog 1 dagje werken en dan gaan Erik en ik lekker n weekje op vakantie, echt zin in!! En als we terug komen is mn eerste 'werkdagje' bedrijfsuitje naar de Efteling haha! En die week ook de sleutel krijgen van ons huisje, spannendspannend! Meid geniet ervan daar! En ik zie je leuke berichten wel weer tegemoet! :D Groetjes ook van Erik! Liefs!,x

  • 14 September 2011 - 20:09

    Erik Zwart:

    Wat een prachtige verhalen, Ellen. Je belevenissen zijn vaak confronterend. Van Petra weet ik nog hoe bizar ze het vond dat ze enerzijds zo'n luxe leven kon leiden en anderzijds terecht kwam bij mensen in een armoedige en uitzichtloze situatie. Vindt daar maar eens een goede balans in. Heel goed zoals zoveel mensen zich blijven inzetten en blijven geloven.

  • 14 September 2011 - 21:01

    Elske:

    Hoi Ellen,

    Leuk om weer van je te lezen. Wat heftig van die bevalling zeg, maar misschien wat ze wel verkracht of misbruikt door iemand en deed het kind haar daaraan herinneren...

    Fijn dat je nu een maatje erbij hebt. Soms kan het toch wel alleen zijn ook al kan je altijd bij mensen terecht en nu heb je gewoon iemand die ijn hetzelfde schuitje zit :)

    Ik tik dit voor de 2e x want drukte net per ongeluk op vorige en was toen mijn hele verhaal kwijt :s

    Chill dat je geshopt hebt. Ik deed vandaag een poging tot het kopen van een kostuum of broekpak. Eerst C&A, niks leuks en niet in mn maat. Toen de WE, heel veel leuks maar weer niet de passende maat (en dat bij drie pakken). Nog wat meer winkels in geweest mr nergens geslaagd. Ik wilde er graag een voor morgen voor tekenen en sleuteloverdracht en ik dacht die kan ik meteen voor sollicitaties gebruiken, maar helaas.

    Was het beklimmen van de Tafelberg niet heeeeeeel erg zwaar?

    En ik vroeg me af, of er niet knutselwerkjes met vogels op internet staan. Als je die niet in het Engels vind kan je het vast vertalen of juist iets met alleen plaatjes?

    Nou Ellen, heel veel succes en geniet er van! Wanneer kom je precies terug? Sorry hoor maar ik houd t allemaal niet meer bij hoe lang wie wat en waar ;)

    Dikke kus

  • 15 September 2011 - 06:15

    Purdey:

    Ha tjikkie! Vooral goed de kleuren rood-wit-blauw & oranje erin stampen he! Lekker chauvinistisch. :D Goooooo Holland (sorry Tina)! Haha nee grapje hoor! Gezellie dat je nu ook een mattie erbij hebt daar. ;)

    Leuk dat je ook verbetering ziet daar op dat project, lijkt me toch een soort beloning voor jullie inzet daar. Naast natuurlijk al die blije gezichtjes van je kids. Je foto's zijn echt weer lief! Nou succes nog met het thema vogels! Ben benieuwd wat voor mooie vogelnestcreaties daar uit komen. ;)

    Veeeel plezier nog!
    Liefs pur & tom

  • 15 September 2011 - 07:17

    Elly Verhaar:

    Ha Ellen,

    Wat een mooie verslagen schrijf je en wat een ontroerende foto's!
    Heel veel succes en plezier nog.

    Groetjes, Elly

  • 15 September 2011 - 11:10

    Michelle:

    Wauwww meis wat maak je ongelooflijk veel mee daar zeg!! Bizar! Echt super om te lezen! Wat een heftige, mooie, leuke, bijzondere dingen maak je daar mee... Ik had gewoon tranen in mn ogen toen ik dat las over het babytje.. Heel knap dat je daar mee om kunt gaan!! Echt heel bizar.. Mooie en lieve foto's ook zeg.. Nou meis, succes en veel plezier nog! xxxx

  • 15 September 2011 - 11:21

    Baukje Groot:

    Hoi Ellen, heerlijk weer wat van je te horen. Heftige dingen maak je mee zeg. Ik kan me voorstellen dat je een andere kijk op de wereld hebt gekregen. Moeilijk om te zien dat de geboorte van een kind niet met vreugde wordt ontvangen maar je kent de omstandigheden vaak niet en als het al moeilijk is om je hoofd boven water te houden en weer een mond moet vullen ja.....
    Ben blij dat er ook heel veel te genieten is en je een maatje hebt. Lijkt me heel gezellig. Wens je nog heel veel mooie dagen en geniet er nog lekker van. Mooi foto's overigens
    dank ervoor. Liefs Baukje en ook de hart.groeten van Gert,

  • 15 September 2011 - 13:08

    Saar:

    Super leuk El!! Echt onwijs gaaf. Kben ook blij dat het zo'n lekker weer is :D! xxx

  • 15 September 2011 - 16:39

    Maaike Rabouw:

    Hey Ellen,

    leuk om weer wat van je te lezen. je maakt wel een hoop mee. zeker zo'n bevalling. en die foto's zijn ook erg leuk om te zien.
    veel plezier verder.
    xxx maaike

  • 17 September 2011 - 07:57

    Richard Bos:

    Ha Ellen,

    Wat een uitvinding he zo'n blog. Zo ver weg en dan toch zo dicht bij. Ik geniet iedere keer van jouw verhalen en mailtjes en zo kan ik je goed volgen. Ik bedacht mij dat ik nog helemaal geen reactie had geplaatst, dus bij deze mijn eerste reactie via de blog aan jou.
    Ik vind het geweldig dat jij jou 'vrije tijd' geeft voor de kinderen in Zuid Afrika. Bij het lezen van de verslagen zie ik ook dat je er ontzettend veel ervaringen voor terug hebt gekregen. Ervaringen die ze je nooit meer afpakken! en die je je hele leven bij zullen blijven.

    Wat moet dat heftig zijn dat je getuige bent van een geboorte van een kindje die direct al verstoten wordt door de moeder. Ik hoop van harte dat het kindje goed verzorgd wordt en opgevangen kan worden in een liefdevolle omgeving. Ik kom ook in Amsterdam kinderen tegen waar het helemaal niet vanzelfsprekend is dat het met liefde wordt opgevangen en daardoor kan uitgroeien tot een liefdevol mens.

    Er is nog een wereld te winnen he?

    Nou Ellen houd de moed en de spirit erin. Weet dat er heel veel mensen aan je denken. Ik ben blij dat wij vanuit WWvK je financieel kunnen ondersteunen en dat je daarmee veel goeds kunt doen en al hebt gedaan, getuige de mailtjes die ik van je heb mogen ontvangen.

    Met een lieve groet,

    Richard Bos

  • 18 September 2011 - 23:38

    Arnold:

    Hoi Ellen,

    Pas toen je vader weer kwam volleyballen, hoorden we van je geweldige uitdaging waar je nu mee bezig bent. Je moet eens weten hoe trots hij dat stond te vertellen en hoe sip de anderen keken dat we je nog een tijdje moeten missen.
    Daar je al een tijdje onderweg bent, heb ik wat in te halen om te lezen en je foto's te bekijken, maar eerst nu slapen, want over een paar uurtjes wordt het al weer licht.

    Toi, toi, toi Arnold

  • 20 September 2011 - 23:31

    Conny:

    Ha lieve El,

    Dank weer voor het delen van je verhaal. Je hebt behoorlijk heftige en confronterende ervaringen achter de rug meid...pff. Mooi om te zien hoe je er mee om gaat. Keep up doing the good work!

    Veel liefs,
    XXX Conny

  • 07 Oktober 2011 - 08:47

    ********************:

    ******************************************************************************************************************

  • 07 Oktober 2011 - 08:48

    ********************:

    ******************************************************************************************************************

  • 07 Oktober 2011 - 08:51

    ********************:

    ******************************************************************************************************************

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Bonnievale

Zuid-Afrika

Recente Reisverslagen:

21 Oktober 2011

Dag Afrika

27 September 2011

Verven en op safari!

19 September 2011

vogelnestjes & 4-op-een-rij

14 September 2011

Lang weekend Somerset West & Cape Town

05 September 2011

dag 19 in Bonnievale
Ellen

Actief sinds 07 Aug. 2011
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 21919

Voorgaande reizen:

02 September 2014 - 21 Oktober 2014

Paramaribo

17 Augustus 2011 - 12 Oktober 2011

Zuid-Afrika

Landen bezocht: